Pripravili sme pre Vás niekoľko tematických článkov. Majú rovnaký úvod a záver, pričom stredné pasáže sú zamerané na:
28 dôvodov pre čistokrvný život. Vyskúšaj si svoje lepšie ja!
Vo februári prichádza na Slovensko preventívne osvetová kampaň Suchý február. V Českej republike sa uskutoční už deviaty ročník kampane, ktorá pomáha širokej verejnosti preveriť si svoj vzťah k alkoholu a zmeniť svoje zabehnuté návyky. Minulého ročníku sa podľa prieskumov zúčastnilo až 9% dospelej populácie. Rok 2021 prináša zásadnú zmenu- KNIHU Suchej únor, ktorá na 416 precízne vydestilovaných stranách predstavuje alkohol vo všetkých jeho spoločenských úlohách.
| 72 OSOBNOSTÍ | 28 TEMATICKÝCH KAPITOL | ALKOFAKTY | ROZHOVORY | PRÍBEHY |
Hokejista Patrik Bartošák, psychológovia Pavel Rataj alebo Ilona Preslová, spisovateľ Josef Formánek, primár Petr Popov, koučka Janka Chudlíková, pretekár Aleš Loprais alebo muzikant Petr Fiala patria medzi 72 českých osobností, odborníkov, novinárov a neobyčajných ľudských príbehov, ktoré pomohli vzniknúť knihe, ktorá v 28 kapitolách predstavuje alkohol s ľahkosťou aj vážnosťou – vo všetkých jeho spoločenských rovinách. Či už je to spánok, sex, šport, práca, výchova detí, zdravie alebo alkohol za volantom.
“Naša kniha z vás abstinentov neurobí – nie je to ani jej cieľom. Má byť pre ľudí hlavne inšpiráciou k príjemnej sebareflexii a môžeme sa vďaka nej všeličo dozvedieť. Nielen o alkoproblematike, ale hlavne o sebe. Kniha má jediný cieľ – aby sme všetci poznali úprimnú odpoveď na jednoduchú otázku: „Ovládame my alkohol, alebo alkohol ovláda nás?“ popisuje zmysel knihy Petr Freimann, riaditeľ neziskovej organizácie Suchej únor na ktorej stránkach je možné knihu kúpiť a podporiť tak kampaň. Práve on je zodpovedný za expanziu tejto osvetovej kampane tento rok aj na Slovensko.
Čo prinesie Suchý Február jeho účastníkom?
Suchej únor sa stal kampaňou za „čistokrvný život“, ktorá pre mnohých účastníkov neznamenala len mesačný detox od alkoholu, ale celkovú očistu spojenú so zdravým životným štýlom a chuťou urobiť pre seba niečo zmysluplné. Rovnako ako inšpirovať ostatných. Že ľuďom triezvosť zachutí, dokazuje aj 53 % účastníkov minuloročnej kampane, ktorí s odstupom štyroch mesiacov po mesiaci bez alkoholu potvrdzujú dlhodobé zníženie konzumácie alkoholu. Často preto, že im „Sucháč“ otvoril oči a pomohol k príjemnej sebareflexii. Takto si totiž môžeme užívať všetci:
Pozitívna kampaň ale tiež reaguje na skutočný problém. Alkohol je každodenným spoločníkom našich životov, omamný nápoj plný radosti, ale aj droga, v ktorej sa rozpustila nejedna dobrá duša. A práve vďaka kampani Suchý február bude v spoločnosti viac a viac rezonovať otázka: Prečo vlastne pijeme? Šesť ľudí z desiatich má vo svojej blízkosti niekoho, kto v súboji s alkoholom prehráva. Suchým februárom tak prehovoríme nielen k sebe, ale aj k ľuďom v našom okolí.
Minuloročný Suchej únor je plný príbehov aj dát o alkohole a jeho roli v našich životoch aj v celej spoločnosti. Prispievali do neho účastníci suchého února, lekári a terapeuti, adiktológovia, novinári, české osobnosti, vyhlásené reštaurácie a bary, študenti a tiež ľudia, ktorí s alkoholom sami bojujú. Tým všetkým za to patrí veľké poďakovanie. Pretože každý tento príbeh pomohol šíriť tú jedinú podstatu Suchýho února. Pomáha nám zistiť – a stále viac i tým okolo nás – kto koho tu vlastne ovláda.
„Ovládáme my alkohol alebo alkohol ovláda nás?″ Veríme, že prvý ročník Suchého februára na Slovensku bude mať rovnaký úspech a pomôže stovkám ľudí ujasniť si svoj vzťah k alkoholu.
Suchý február nechce prohibíciu, ani nebojuje proti alkoholu ako takému. Je to osvetová kampaň za zdravý a uvedomelejší život, do ktorého patrí aj väčšinou striedma konzumácia alkoholu. Je založená na skutočnom probléme, ktorý v Čechách a na Slovensku máme - tým je neúmerne vysoká spotreba alkoholu a s ním spojené negatívne dôsledky. Kniha je plná čísel, platných pre Českú republiku - tu uvádzam niekoľko platných pre Slovensko:
- na Slovensku žije 400 000 ľudí závislých od alkoholu, každý rok pribudne 6000 ďalších
- 11,5 l čistého alkoholu pripadá na rok na osobu staršiu ako 15 rokov
- Podľa WHO sa na Slovensku alkohol sa podieľa až na 8,3% všetkej chorobnosti a úmrtnosti.
- Úmrtia spôsobené alebo značne ovplyvnené alkoholom sa radia na Slovensku na 2. miesto
- nárazové pitie- jeden z najnebezpečnejších spôsobov užívania alkoholu - sa vyskytuje až u 63% mladých ľudí pijúcich alkohol vo veku medzi 15-19 rokov
- Slovák minie priemerne 400 eur ročne na alkohol a cigarety
Nie je to len o nás a Second-hand drinking
Suchý február nemá za cieľ urobiť z nás abstinentov – to by sme celé roky nemohli prehltnúť ani kvapku alkoholu. Ale vieme, že je okolo nás kopec tých, ktorí problém s alkoholom reálne majú a že je jednoducho dobré a správne takéto témy otvárať. V práci, doma, medzi kamarátmi, v škole. Sme zároveň presvedčení, že pozitívna kampaň, ktorá ľudí baví a motivuje, je účinnejšia viac ako hocijaká regulácia či represia. A preto k zapojeniu sa do kampane a šíreniu jej myšlienky vyzývame Česko i Slovensko. Alkohol sa totiž nemusí týkať len nás, ale tiež ľudí okolo nás, kvôli ktorým sa stávame niečím ako „pasívnymi fajčiarmi“, teda skôr konzumentami alkoholových excesov. Hovorí sa tomu SHD – second-hand drinking (pitie z druhej ruky). Keď napríklad pije náš rodič a na nás to negatívne dopadá. Alebo keď pije náš kamarát, kolega nebo zamestnanec. Jednoducho veríme, že sa Vám mesačná abstinencia stane užitočnou životnou skúsenosťou, po ktorej budete mať istotu, že aj keby ste strávili príjemný večer s pohárom dobrého vína, tak by ste ho bez problémov zvládli i s bylinkovým čajom.
Spoznajte nový rozmer triezvosti na stránkach www.suchyfebruar.sk.
86% spokojnosť Sušičov a prvýkrát na Slovensku ako Suchý február.
Suchej únor každý rok reaguje pozitívnou výzvou na nelichotivé štatistiky, podľa ktorých sa viac ako 1 000 000 Čechov pohybuje za hranou rizikového pitia. Na Slovensku takéto údaje zatiaľ nemáme, dosť alarmujúce je ale číslo 400 000 závislých od alkoholu, ku ktorým každý rok pribudne ďalších 6000. Z výskumov, ktorý vypracovala agentúra Nielsen Admosphere vyplýva, že sa v minulom roku povedomie o kampani vyšplhalo zo 47 na 58 % naprieč českou populáciou. Účasť potom deklarovalo cez 500 000 dospelých účastníkov, medzi nimi aj mnoho Slovákov.
Kampaň bude tento rok na sociálnych sieťach spájať hashtag #insuchoveritas a registrovaní účastníci sa môžu okrem Suchej knihy opäť tešiť aj na uzavretú česko-slovenskú skupinu na facebooku, kde môžu zdieľať svoje zážitky, podporovať sa a inšpirovať. Knihu dopĺňa 110 originálnych ilustrácií, citátov a kopec interaktívneho obsahu, rovnako ako súťaž o najlepší nealko drink.
Odborné partnerstvo akcii poskytuje Národní ústav duševního zdraví (NUDZ), Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Hlavnými partnermi ročníku 2021 sú Kofola, ktorá na trh uvedie špeciálnu edíciu hnedého moku, ďalej Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV ČR). Kampaň realizuje Suchej únor, z. ú.
Partnerom/podporu/
preventívne osvetovej kampani Suchý február poskytol XY / LOGO