28 dôvodov pre čistokrvný život. Ako sa rozprávať s deťmi o alkohole?
Vo februári prichádza na Slovensko preventívne osvetová kampaň Suchý február. V Českej republike prebehne už deviaty ročník kampane, ktorá pomáha širokej verejnosti preveriť si svoj vzťah k alkoholu a zmeniť svoje zabehnuté návyky. Minulého ročníku sa podľa prieskumov zúčastnilo až 9% dospelej populácie. Rok 2021 prináša zásadnú zmenu- KNIHU Suchej únor, ktorá na 416 precízne vydestilovaných stranách predstavuje alkohol vo všetkých jeho spoločenských úlohách.
| 72 OSOBNOSTÍ | 28 TEMATICKÝCH KAPITOL | ALKOFAKTY | ROZHOVORY | PRÍBEHY |
Hokejista Patrik Bartošák, psychológovia Pavel Rataj alebo Ilona Preslová, spisovateľ Josef Formánek, primár Petr Popov, koučka Janka Chudlíková, pretekár Aleš Loprais alebo muzikant Petr Fiala patria medzi 72 českých osobností, odborníkov, novinárov a neobyčajných ľudských príbehov, ktoré pomohli vzniknúť knihe, ktorá v 28 kapitolách predstavuje alkohol s ľahkosťou aj vážnosťou – vo všetkých jeho spoločenských rovinách. Či už je to spánok, sex, šport, práca, výchova detí, zdravie alebo alkohol za volantom.
“Naša kniha z vás abstinentov neurobí – nie je to ani jej cieľom. Má byť pre ľudí hlavne inšpiráciou k príjemnej sebareflexii a môžeme sa vďaka nej všeličo dozvedieť. Nielen o alkoproblematike, ale hlavne o sebe. Kniha má jediný cieľ – aby sme všetci poznali úprimnú odpoveď na jednoduchú otázku: „Ovládame my alkohol, alebo alkohol ovláda nás?“ popisuje zmysel knihy Petr Freimann, riaditeľ neziskovej organizácie Suchej únor na ktorej stránkach je možné knihu kúpiť a podporiť tak kampaň. Práve on je zodpovedný za expanziu tejto osvetovej kampane tento rok aj na Slovensko.
S deťmi o alkohole - nielen vo februári
„Rodičia svojim životom, chovaním aj postojmi dávajú deťom návod, ako sa v rôznych situáciách chovať, čo sa dá robiť, čo je správne,” uvádza v rozhovore o alkohole a rodičovstve psychologička Ilona Preslová. Kľúčové podľa odborníkov nie je to, čo deťom o alkohole hovoríme, ale to, ako sa sami vo vzťahu k nemu správame. Ak teda ukazujeme deťom, že alkohol je jedným z prvých „pomocníkov″ náhlej krízy, rovnako ako neodmysliteľnou súčasťou každej oslavy(čo podľa Preslové posilňuje napríklad aj podávanie nealkoholického piva neplnoletým), vytvárame tým vzorce správania, ktorých sa deti budú pravdepodobne držať aj v dospelosti. Neprispieva tomu ani skutočnosť, že až pätina rodičov sa pred deťmi tvári, že alkohol „neexistuje″ a nehovoria o ňom vôbec. Zároveň podľa prieskumu Ministerstva zdravotnictví ČR a Suchýho února až štvrtina všetkých neplnoletých ochutná prvýkrát alkohol práve od svojich rodičov. Z prieskumov na Slovensku vyplýva, že vek prvého kontaktu s alkoholom je 10 rokov!
Cieľom Suchého februára nie je dosiahnuť úplnú abstinenciu, ale prekonať seba samých a vyskúšať si, akú úlohu alkohol v našom živote hrá. V duchu kampane preto ponúkame aj malý návod rodičom, ktorí by deťom radi pomohli nastaviť si vzťah k alkoholu zdravo, s rozumom a s mierou:
- Komunikujte s deťmi o alkohole - otvorene a bez moralizovania.
- Stanovte si jasné pravidlá o (ne)pití a trvajte na ich dodržovaní.
- Rešpektujte potrebu súkromia. Dôveruj ale preveruj!
- Pýtajte sa detí na ich názory na alkohol.
- Informujte - pravdivo a vecne - o účinkoch alkoholu.
- Nezastrašujte.
- Nebásnite o alkohole ako o elixíre života.
- Podporte schopnosť detí hovoriť “nie” – nie len na alkohol.
- „Mamí, tatí, pili ste, keď ste boli v mojom veku?“ Neklamte...ale ani to veľmi nedramatizujte.
Viac informácii o vzťahu detí a dospievajúcich k alkoholu, o alkohole v rodine nebo o tom, ako svojich blízkych podporiť v prípade, že u nich pitie prekročilo zdravú mieru, sa dočítate v spomínanej knihe Suchej únor, ktorá práve vychádza.
Spoznajte nový rozmer triezvosti na stránkach www.suchyfebruar.sk.
86% spokojnosť Sušičov a prvýkrát na Slovensku ako Suchý február.
Suchej únor každý rok reaguje pozitívnou výzvou na nelichotivé štatistiky, podľa ktorých sa viac ako 1 000 000 Čechov pohybuje za hranou rizikového pitia. Na Slovensku takéto údaje zatiaľ nemáme, dosť alarmujúce je ale číslo 400 000 závislých od alkoholu, ku ktorým každý rok pribudne ďalších 6000. Z výskumov, ktorý vypracovala agentúra Nielsen Admosphere vyplýva, že sa v minulom roku povedomie o kampani vyšplhalo zo 47 na 58 % naprieč českou populáciou. Účasť potom deklarovalo cez 500 000 dospelých účastníkov, medzi nimi aj mnoho Slovákov.
Kampaň bude tento rok na sociálnych sieťach spájať hashtag #insuchoveritas a registrovaní účastníci sa môžu okrem Suchej knihy opäť tešiť aj na uzavretú česko-slovenskú skupinu na facebooku, kde môžu zdieľať svoje zážitky, podporovať sa a inšpirovať. Knihu dopĺňa 110 originálnych ilustrácií, citátov a kopec interaktívneho obsahu, rovnako ako súťaž o najlepší nealko drink.
Odborné partnerstvo akcii poskytuje Národní ústav duševního zdraví (NUDZ), Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Hlavnými partnermi ročníku 2021 sú Kofola, ktorá na trh uvedie špeciálnu edíciu hnedého moku, ďalej Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV ČR). Kampaň realizuje Suchej únor, z. ú.
Partnerom/podporu/preventívne osvetovej kampani Suchý február poskytol XY / LOGO