MHD v zahraničí

Vinkovci

VDL Bus & Coach začiatkom februára tohto roka odovzdal chorvátskemu dopravcovi Polet d.o.o z mesta Vinkovci vo východnej Slavónii 7 autobusov VDL Citea LLE-120.

Dodávka bola realizovaná prostredníctvom importéra VDL - Presečki Grupa d.o.o. Sú to úplne prvé, nové autobusy VDL Citea, dodané do Chorvátska. Všetky autobusy sú vybavené ekonomickým motorom Euro 6 a budú nasadené na rôznych linkách v meste. ,,Počet cestujúcich vo verejnej doprave v meste klesá. S príchodom týchto nových autobusov, ktoré ponúkajú veľa pohodlia a bezpečnosti, môžeme zmeniť návyky miestnych obyvateľov,“ hovorí Mijat Kurtušić, riaditeľ firmy Polet. „Nové autobusy zlepšia kvalitu verejnej dopravy. Prostredníctvom tohto projektu chce Polet tiež uľahčiť dopravu osôb so zdravotným postihnutím, ľudí na invalidných vozíkoch a starších ľudí. Všetky autobusy sú vybavené motorom Euro 6, ktorý demonštruje vysokú prioritu, ktorú kladieme na životné prostredie.“

7 autobusov VDL Citea LLE-120 pre Polet má rozloženie sedadiel 38 + 3 + 1 a jedno extra široké sedadlo vpredu. Modely VDL Light Low Entry sú vďaka nízkemu vstupu a funkcii príkľaku jednoducho dostupné aj pre ľudí, ktorí sú zdravotne znevýhodnení.

Okrem optimálnej dostupnosti sa brali do úvahy aj poveternostné podmienky v Chorvátsku. Napríklad, všetky autobusy majú dvojité zasklenie a sú vybavené veľkým klimatizačným systémom Thermo King DS-805. Priaznivá spotreba paliva a nízke emisie CO2 tiež prispievajú k pohodliu cestujúcich a obyvateľov Vinkovci.

Polet d.o.o.
Chorvátska dopravná spoločnosť Polet d.o.o. začala s prevádzkou organizovanej osobnej dopravy v roku 1964. Od spoločnosti, ktorá pôvodne prevádzkovala 5 autobusov, sa rozrástla na významného dopravcu vo Vukovarsko-sriemskej župe. Majoritným vlastníkom Poletu, s podielom 62,22% je mesto. Asi 50% jeho autobusovej flotily tvoria autobusy a autokary VDL Bus & Coach.

 

Taliansko:

AMT Janov pre obnovu svojej flotily objednal 14 autobusov Irizar ie - 10,8 metra dlhých, 100% elektrických vozidiel a ich nabíjacej infraštruktúry. Autobusy sú v prevádzke v uliciach Janova od augusta 2020.
S 350 kWh energiou majú tieto vozidlá autonómny dojazd 220 km, majú 3 dvere, 20 miest na sedenie, 1 sedadlo vodiča, 1 priestor pre invalidný vozík/detský kočík a kapacitu pre 81 cestujúcich. Sú vybavené technológiou Irizar Group, ktorá zahŕňa elektroniku a komunikačné technológie, ako aj hlavné komponenty a systémy. Batérie sú tiež vlastnou technológiou Irizaru a zodpovedajú najnovším európskym predpisom R100.v2, R10.v5 a UN38.3 o elektrickej, tepelnej a mechanickej bezpečnosti.
Vozidlá budú nabíjané cez noc 9 interoperabilnými nabíjačkami s konektormi Combo 2, tiež od Irizar Group.

V súlade so svojim záväzkom prispieť k zlepšeniu životného prostredia investoval Irizar Group do najväčšej fotovoltaickej solárnej farmy v Baskicku. Energia tu vyrobená sa dodáva do závodu Irizar e-mobility, čím sa z neho stal prvý úplne čistý energetický závod, ktorý vyrába elektrické autobusy s nulovými emisiami.

Irizar e-mobility vyvíja a vyrába vlastné batérie a vďaka dohode o spolupráci uzavretej s Basque Energy Board a spoločnosťou Repsol im tiež dáva nový život, opätovné použitie po ukončení ich životnosti v autobusoch, ako úložné prvky v nabíjacích staniciach elektrických vozidiel na čerpacích staniciach Repsol.

 

Zdroj: http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13219&secid=7

http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13234&secid=7

 

14. časť