MHD v zahraničí

Maďarsko:

Budapešť

Verejnú dopravu v meste posilnilo na jeseň v roku 2019 21 nových moderných trolejbusov zo Škody Electric - desať v dĺžke 12-m a jedenásť 18-metrových. ,,Maďarsko patrí k našim tradičným teritóriám, okrem Budapešti jazdia trolejbusy vyrobené v Škodovke napríklad v mestách Szeged alebo Debrecín," vysvetľuje obchodný manažér Škody Electric Pavel Kuch.
Vozidlá z novej flotily, ktoré Škoda vyrába v konzorciu so Solarisom, využívajú karosériu Urbino. Vďaka pomocnému batériovému pohonu môžu jazdiť aj na tratiach bez trolejového vedenia - vodič v takom prípade prepne na batériový pohon a môže v takom režime prejsť aj niekoľko kilometrov. "Batérie sa nabíjajú počas jazdy na troleji, nie je preto potrebná žiadna špeciálna nabíjacia infraštruktúra. V nových vozidlách je tiež samozrejme klimatizácia priestoru pre cestujúcich a vodiča, alebo moderný informačný systém," dopĺňa Pavel Kuch. Trolejbusy majú tiež kamerový systém, ktorý zaisťuje väčšiu bezpečnosť cestujúcich.

Zaujímavosťou vozidiel je okrem iného aj špeciálny systém, ktorý počíta váhu cestujúcich, z čoho sa vyvodzuje počet prepravených cestujúcich. Vďaka tomu možno tiež zistiť kedy a kde cestujúci nastupujú a vystupujú. Systém slúži na optimálne plánovanie trolejbusových liniek a znižovanie nákladov.

Verejná doprava bez emisií posunie krajinu bližšie k cieľu - do roku 2050 dosiahnuť neutrálnosť klímy.

V priebehu nasledujúcich desiatich rokov bude polovica konvenčnej autobusovej flotily najväčších maďarských miest nahradená elektrickými autobusmi s nízkymi emisiami CO2. To je cieľom vládneho programu "Green Bus." Program nasleduje záväzok Maďarska dosiahnuť do roku 2050 klimatickú neutralitu, v súlade s Parížskou dohodou o klíme. Od roku 2022 budú môcť byť v mestách s viac ako 25 000 obyvateľmi uvedené do prevádzky iba autobusy bez emisií.
Táto povinnosť bude znamenať, že takéto mestá už nebudú môcť pre verejnú dopravu obstarávať iné, ako autobusy bez emisií. Vláda sa zaväzuje spolufinancovať nákup elektrických autobusov dokonca nad rámec pôvodne plánovanej 20% dotácie.
Očakáva sa tiež, že tento program oživí domácu výrobu autobusov.
Pilotné projekty Green Bus sa v súčasnosti začínajú v ôsmich maďarských mestách a regiónoch: Debrecín, Kaposvár, Kecskemét, Békešská Čaba, Székesfehérvár, Ostrihom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza a okolie elektrárne Mátra.
Vzhľadom na to, že doprava je hlavným znečisťovateľom ovzdušia, maďarská vláda okrem elektrických autobusov s nízkymi alebo nulovými emisiami podporí aj nákup čisto elektrických osobných áut. EÚ sa zaviazala znížiť emisie CO2 o 80 - 95 percent v porovnaní s úrovňami v roku 1990.

 

Chorvátsko:

Dubrovnik

Solaris Bus & Coach S.A. dodá do chorvátskeho mesta Dubrovník 11 ekologických Solarisov Urbino 12.

Moderné, nízkopodlažné autobusy poľskej výroby objednal dopravca Libertas Dubrovnik d.o.o. Dodávka bola realizovaná na jar 2020, autobusy pomôžu so zvýšenou osobnou dopravou počas turistickej sezóny.
 

Autobusy, vybavené hospodárnymi a ekologickými motormi s výkonom 270 kW, spĺňajú prísne emisné normy EURO 6D. Pohon doplní automatická prevodovka s úsporným programom, ktorý výrazne zníži spotrebu paliva. Autobusy majú kapacitu pre 85 cestujúcich, z toho 24 na sedadlách. Efektívny systém klimatizácie zaručí komfort všetkým cestujúcim. Autobusy budú vybavené informačným systémom pre cestujúcich, okrem iného aj s vnútornými LED monitormi. Moderné Solarisy Urbino 12 sú vybavené video-monitorovacím systémom, ktorý budú tvoriť kamery snímajúce priestor pre cestujúcich a cestu pred autobusom.

Realizácia objednávky pre Dubrovník bude pre Solaris prvá dodávka mestských autobusov z rodiny Urbino do Chorvátska.

 

Zdroj: http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13013&secid=7

http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13651&secid=5

http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13125&secid=7

 

13. časť