MHD v zahraničí

Kolín

Dopravca KVB objednal 53 elektrických autobusov VDL Citea, ktoré budú premávať v centre mesta Kolín nad Rýnom. Objednávka sa týka 48 kĺbových autobusov Citea SLFA-181 v BRT dizajne a 5 elektrických autobusov Citea SLF-120. S novou objednávkou podniká KVB nový krok k plnej elektrifikácii svojej autobusovej flotily. Prvé dodávky sú naplánované na posledný štvrťrok roku 2020.

Spolupráca medzi KVB Kolín a VDL Bus & Coach v oblasti elektrických autobusov siaha mnoho rokov dozadu. V roku 2016 VDL dodal pre KVB prvých 8 autobusov VDL Citea SLFA-181 Electric. KVB tak bol prvým dopravcom v Európe, ktorý mal vo svojom vozovom parku kĺbové e-busy. Osem autobusov Citea SLFA Electric prevádzkuje od decembra 2016 na prvej, plne elektrickej autobusovej linke v Nemecku: linke 133 zo železničnej stanice do okresu Zollstock. KVB je jedným z priekopníkov v oblasti e-mobility v Nemecku.

Linky 141, 145 a 149 na ľavej a linky 150, 153 a 159 na pravej strane Rýna budú príchodom 53 vozidiel Citea Electric plne elektrifikované. Nové autobusy budú jazdiť aj na linke 126 z Bocklemündu do Chorweileru a späť. KVB do konca roku 2021 nahradí štvrtinu svojej dieselovej flotily elektrickými autobusmi. Energetické požiadavky vozidiel zvláda batéria, čo znamená, že kúrenie, klimatizácia, osvetlenie a automat na lístky sú tiež napájané elektricky. Autobusy sú 100% bez emisií. Povedie to k čistejšiemu vzduchu v meste, a tým k väčšiemu pohodliu pre obyvateľov Kolína.
450 autobusov VDL v mnohých európskych mestách a regiónoch denne najazdí 100 000 kilometrov. Počet elektricky najazdených kilometrov teraz predstavuje takmer 50 miliónov. Tento míľnik bude dosiahnutý v prvom štvrťroku 2020. Iba v Holandsku jazdí viac ako 300 elektrických autobusov VDL. Úsporou viac ako 20 000 ton emisií CO2 ročne významne prispievajú k čistejšiemu prostrediu.

 

Bonn

Tender na dodávku troch kĺbových elektrických autobusov vyhral Solaris. Bude to prvá dodávka výrobcu pre dopravcu SWB.  Zakúpené sú modely Urbino 18 electric, vybavené novou generáciou batérií Solaris High Energy+.V súlade so zmluvou vyjdu Solarisy do ulíc Bonnu ešte v roku 2020.
Pre dopravcu SWB Bonn je elektrifikácia autobusovej dopravy súčasťou komplexného plánu ochrany klímy v meste. Elektrické autobusy budú poháňané iba tzv. „zelenou“ energiou, t.j., pochádzajúcou z obnoviteľných zdrojov.
Kľúčovou podmienkou dopravcu bolo, aby mali autobusy zaručený dojazd 200 km (bez ohľadu na poveternostné, alebo topografické podmienky) na jedno nabitie počas obdobia 12 rokov. Na splnenie týchto požiadaviek sa Solaris zameral na najnovšiu generáciu batérií High Energy +. V autobusoch nainštaluje 7 batériových zdrojov s celkovou kapacitou 553 kWh. S touto kapacitou vozidlo pokryje požadovaných 200 km bez ohľadu na podnebie a podmienky vozovky, s vyhrievaním alebo klimatizáciou, alebo s plným počtom cestujúcich na palube. Ponuku Solarisu netvorí len výroba vozidiel, ale aj záručný balík.
Autobusy budú nabíjané výlučne cez plug-in konektor, určený hlavne na nočné nabíjanie v depe. Pohonnou jednotkou v Urbino 18 bude elektrická náprava s dvomi integrovanými motormi, každý s výkonom 125 kW. Vozidlá budú vyhrievané iba elektricky, pohodlie zabezpečí účinná a ekologická klimatizácia s tepelným čerpadlom, ktoré na dosiahnutie správnej teploty vo vozidle využíva teplo zvonku.
Dopravca sa pri objednávaní autobusov rozhodol pre moderné systémy podpory vodiča. Bezpečnosť zvýši systém MobilEye Shield+, ktorý umožňuje vodičovi vidieť viac vďaka kamerám, umiestneným mimo vozidla. Zisťujú chodcov a cyklistov v mŕtvom bode vozidla, čo je obzvlášť dôležité pri manévrovaní. V jednom z autobusov sa dopravca rozhodol nahradiť bočné zrkadlá kamerou.
Solaris pre potreby SWB navrhol úplne nové usporiadanie sedadiel, v zadnej časti vozidiel je umiestnená doplnková plošina s trojsedačkou. Toto riešenie zvýšilo počet miest v autobuse na 44, z ktorých 12 je k dispozícii priamo z nízkej podlahy. Pre ďalšie pohodlie dopravca ponúka svojim cestujúcim 21 USB dvojzásuviek, jednu bude mať k dispozícii aj vodič.
Nemecký trh s elektrickými autobusmi rastie dynamicky, batériové Urbino jazdia v krajine od roku 2013.

 

Zdroj: http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13194&secid=7

http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=13202&secid=7

 

10. časť