MHD v zahraničí

Gmunden

Mesto je vyhľadávané najmä domácimi, ale aj zahraničnými turistami, ktorí sem chodia za relaxom. V meste žije len niečo cez 13-tisíc obyvateľov. Aj napriek svojej veľkosti sa môže Gmunden pýšiť dodnes funkčným električkovým systémom, ktorý je najstarším v Rakúsku.

S výstavbou gmundenskej električky sa začalo v roku 1894. Na výstavbe sa podieľali dvaja inžinieri Jozef Stern a Franz Hafferl, podľa ktorých sa do dnes nazýva spoločnosť prevádzkujúca električky. O rok na to, 13. augusta 1894, sa začala prevádzka na úseku Rudolfsbahnhof – Rathausplatz. Bol to dvojkilometrový úsek z centra mesta k železničnej stanici nachádzajúcej sa na jeho okraji. V centre trať začínala na námestí pred Radnicou, ktorá sa nachádza na brehu Traunsee. Električka mala za úlohu prepraviť ľudí z vlaku do centra mesta a späť. V takomto rozsahu premávali električky až do roku 1975, kedy bola trať skrátená po zastávku Franz-Jozef-Platz. S viacerými menšími rekonštrukciami prežila gmundenská električka až do roku 2013.V tom roku sa radnica rozhodla spojiť gmundenskú električku s elektrickou úzkorozchodnou traťou Traunseebahn, ktorá v tom čase fungovala na cca 15-kilometrovom úseku z Vorchdorfu do Gmundenu. Traunseebahn končila pri miestnom osobnom prístave (Seebahnhof), ktorý je od zastávky Franz-Jozef-Platz vzdialený necelý kilometer. Bolo teda treba dostavať úsek medzi Franz-Jozef-Platz a Seebahnhof, ktorý sa podarilo postaviť a otvoriť v dvoch etapách. V roku 2014 sa otvoril 230-metrový úsek medzi Seebahnhof a Klosterplatz a následne 1. septembra 2018 sa otvoril aj zvyšný úsek medzi Klosterplatz a Franz-Jozef-Platz, čím sa podarilo spojiť gmundenskú električku s Traunseebahnom.Vozidlový park spočiatku tvorilo zopár vozidiel vytvorených fabrikou J. Rothbacher. Vozidlá mali výzboj Union a jednalo sa na tú dobu o klasické dvojnápraové električky. Počas ďalších desaťročí prevádzky bol vozidlový park doplnený vozidlami od vagóniek Grazer Waggonfabrik a Ganz, ktoré ale už pri zaradení do premávky mali 40 rokov. Ďalšiou vývojovou etapou boli vozidlá Lohner T4Z (#8) a Duewag T4Z (#9 – 10). Všetky tieto tri vozidlá boli vybavené výzbrojou Kiepe. Do Gmundenu boli dodané v rokoch 1962 (#8), 1977 (#9) a 1983 (#10). Táto trojica električiek prežila až do spojenia gmundenskej električkovej trate s Traunseebahn. V posledných rokoch premávali pravidelne električky #8, 10 a električka #9 slúžila ako záložné vozidlo. Prepojenie oboch tratí ukončilo pravidelnú prevádzku električiek Lohner a Duewag a namiesto nich boli nasadené moderné nízkopodlažné električky Vossloh Tramlink.

V súčasnosti je premávka na Traunseebahn zabezpečovaná na 18-kilometrovom úseku Gmunden Bahnhof – Vorchdorf-Eggenberg. Trať má 1000-milimetrový rozchod, ktorý majú napríklad aj električky v Bratislave. Celá trať je stavaná ako jednokoľajná, okrem úseku medzi zastávkami Franz-Jozef-Platz – Seebahnhof, kde je trať dvojkoľajná. Na ostatných úsekoch trate prebieha križovanie električiek na viackoľajných zastávkach. Trať je napájaná dvoma sústavami jednosmerného prúdu, v Gmundene s napätím 600 V a na prímestskom úseku s napätím 750 V. Najvyššia povolená rýchlosť na trati je 60 km/h.

Trasa začína pri železničnej stanici v Gmundene, strmým úsekom klesá do centra Gmundenu, prechádza cez most ponad rieku Traun, pri Seebahnhof začína stúpať do kopca, prechádza okolo zámku Schloss Weyer, až vychádza z Gmundenu a pokračuje cez viaceré dedinky do Vorchdorfu, kde končí na spoločnej stanici so železničkou do Lambachu.

Premávka električky je celotýždenná, linka sa označuje aj ako Traunseetram, prípadne trať číslo 161. Celá trasa je zaintegrovaná do OÖVV (integrovaný systém Horného Rakúska), prechádza tromi zónami (Gmunden, Gschwandt a Vorchdorf Süd). Cena obyčajného lístka za jednu jazdu sa pohybuje od 2,30 po 3,40 €, v závislosti od počtu precestovaných zón. V prípade, ak sa cestujúci plánuje odviezť dvakrát, môže si kúpiť celodenný lístok, ktorý stojí dvojnásobok jednosmerného (4,60 / 6,80 €). Cestovné lístky sa dajú zakúpiť v automate, ktorý sa nachádza priamo v električke.

Počas pracovného dňa premáva 4-krát za hodinu v Gmundene a v celej trase 2-krát za hodinu, teda v 30-minútovom intervale. Skrátené spoje končia na zastávke Gmunden Engelhof, ktorá sa nachádza na konci Gmundenu. Cez víkendy a štátne sviatky premáva 3-krát za hodinu v Gmundene a v hodinovom intervale v celej trase do Vorchdorfu. V noci z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu je prevádzka predĺžená do cca 1:00.

Od spojenia oboch tratí v roku 2018 premávajú na trati nízkopodlažné obojsmerné električky Vossloh Tramlink V3. Spoločnosť Stern & Hafferl Verkehrsgessellschaft ich nakúpila pre Traunseetram spolu 8 kusov. Vozidlá sú päťčlánkové, 32 metrov dlhé, vyhotovené v bieločervenom vyfarbení. Vybavené sú trojicou dvojnápravových neotočných podvozkov. Na oboch stranách majú štvoricu dverí. V interiéri sa nachádza 75 miest na sedenie. Cestujúci si môžu vybrať z troch typov sedadiel. Nad podvozkami sa nachádzajú klasické mestské sedadlá doplnené o opierku na hlavu, v ostatných častiach električky sú umiestnené vysoké sedadlá určené pre regionálnu dopravu. Posledným typom sedadiel sú sklápacie sedadlá, ktoré sa nachádzajú oproti priestoru pre invalidný vozík. Električky sú vybavené aj klasickými zásuvkami na dobíjanie elektroniky. Samozrejme nechýba ani celovozidlová klimatizácia, ako aj moderný informačný systém pre cestujúcich. 

Okrem moderných električiek sa počas nostalgických jázd môžete previezť aj historickou električkou #100, ktorá do Gmundenu prišla v roku 1995 z lineckej Pöstlingbergbahn.

 

Zdroj:https://imhd.sk/transport/doc/sk/19857/Gmundensk%c3%a9-region%c3%a1lne-elektri%c4%8dkybclid=IwAR3qkUsv_gkCKb4aLd4AQBlhboQPxD_wYkC_IwpnVEqXvWDvV5_rqkFvChg

 

7. časť