Vyhodnotenie súťaže "Kto skôr"

Obsah

Dopravný podnik mesta Košice, a.s. usporiadal dňa 13. mája 2008 1. ročník netradičnej súťaže "Kto skôr". Cieľom súťaže bolo poukázať na nespochybniteľné výhody preferencií, čiže uprednostňovania mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Košiciach za účelom jej zrýchlenia a tým i zvýšenia jej atraktivity pre obyvateľov.
Podmienky súťaže boli stanovené nasledovne:

  • rovnaká trasa – 5,2 km dlhá - (zastávka Kino Družba - Moldavská cesta – Železničná stanica, čiže po trase električkovej linky 6)
  • dodržiavanie všetkých pravidiel cestnej premávky
  • bežec, korčuliar a cyklista – tempo, ktoré zodpovedá bežnej rýchlosti presunu
    (aby po príchode do práce mohol podať plnohodnotný výkon)

Pre električku bola vytvorená umelá preferencia na križovatkách zabezpečovaná príslušníkmi Krajského dopravného inšpektorátu KR PZ Košice. Ostatní účastníci súťažili za bežných prevádzkových podmienok - v čase dopravnej špičky. Prvé kolo absolvovali všetci účastníci. V druhom kole došlo k zmene trasy a to zvolením najkratšej možnej trasy.


Výsledky
 
"Kto Skôr" 1.kolo 2.kolo
  Čas poradie Čas poradie
električka 10:10 1. - -
autobus 14:42 3. 10:40 4.
automobil 12:40 2. 8:35 1.
cyklista 15:48 4. 9:15 3.
korčuliar 22:54 5. 8:55 2.
bežec 23:28 6. 12:45 5.

Z výsledkov je zrejmé, že pri preferovaní MHD dochádza k jej výraznému zrýchleniu a zatraktívneniu. V súčasnosti je aktívna preferencia zavedená v mnohých mestách porovnateľných s Košicami. Takýmto konaním dochádza k podpore ekologickej mestskej dopravy, zvyšovaniu jej atraktívnosti a následne k poklesu využívania individuálnej automobilovej dopravy.
Výhody uprednostňovania MHD :
  • zvýšenie atraktivity MHD
  • zvýšenie počtu prepravených osôb
  • prechod z IAD ku MHD
  • zníženie počtu áut a emisií znečisťujúcich ovzdušie
  • lepšia prejazdnosť križovatiek bez zápchy
  • úspora trakčnej energie a PHM
  • úspora nákladov na MHD
  • zníženie jazdnej doby
Z uvedených výsledkov na konkrétnej časti trasy linky 6 môžeme konštatovať, že uprednostnením električky vznikla úspora trakčnej energie približne 20% a zníženie jazdnej doby v danom úseku približne o 40%. Mesto Košice má v trase súťaže vybudovanú preferenciu na križovatkách na celej Triede SNP a na Sennom trhu, ktorá sa však v súčasnosti vôbec nevyužíva.
Sme presvedčení, že aj zaradenie opatrenia vybudovať preferenčné úseky a samostatné jazdné pruhy pre MHD do Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Košice a jeho následné realizovanie prispeje k zvýšeniu atraktivity MHD. Stačí len prejsť od slov k činom.