Elektrobusy sú momentálne in, či už u verejnosti alebo politikov. Malé mestá ako napríklad Šaľa či Třinec začínajú nakupovať elektrobusy ako plnohodnotnú náhradu za staré autobusy, pretože majú takú malú MHD, že na denné výkony elektrobusy postačia. Väčšie mestá volia opatrnejší postup. Aj preto, že sa už v minulosti niektoré na prevádzke elektrobusov popálili.
Treba si položiť otázku, prečo ďaleko bohatšie európske metropoly ešte nepristúpili k masívnej obmene autobusov elektrobusmi. Neoverené vozidlá totiž predstavujú riziko, že ak nebudú fungovať podľa očakávaní, bude nutné ich výpadky suplovať inými vozidlami. V prípade malého počtu autobusov sú dopravcovia na výpadky pripravení, v prípade desiatok vozidiel by to však už predstavovalo zásadný problém spojený s nevykonávaním spojov. A to mestá neriskujú. Napríklad v Berlíne v rokoch 2015 a 2016 skončila skúška štyroch elektrobusov fiaskom a namiesto pôvodne uvažovanej spoľahlivosti 99,8 % sa v praxi dosiahla spoľahlivosť iba 40 %. Zo 134 skúšobných dní sa 57 dní nepodarilo vypraviť ani jeden z elektrobusov. Po úpravách vozidiel neskôr spoľahlivosť stúpla, no samotný berlínsky dopravný podnik BVG zhodnotil skúsenosti nasledovne: "Vieme, že elektrobusy patria budúcnosti. Len nevieme, kedy táto budúcnosť začne."
Česko:
Ostrava
Podobne ako Bratislava má električky aj trolejbusy. Do roku 2020 sa chystá ukončiť prevádzku naftových autobusov. Nenahradí ich však iba elektrobusmi a trolejbusmi s batériami, ale najmä autobusmi s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), ktorý je ekologickejší než pohon na naftu.
Plzeň
Elektrobusy sa v meste dlhodobo skúšali a na základe skúšok dopravca uprednostnil radšej trolejbusy. Švajčiarska metropola Bern, taktiež s električkami a trolejbusmi, obnovuje vozidlový park hybridnými autobusmi s diesel-elektrickým pohonom. To neznamená, že elektrobusy sú odpísané, ale stále sú len jednou z možností ako zlepšiť ekologickú stránku verejnej dopravy.
Rusko:
Moskva sľubuje, že od roku 2021 nebude nakupovať dieselové autobusy a svoju pozornosť presmeruje na elektrobusy.
Nórsko:
Hlavné mesto Oslo sa rozhodlo v lete 2018 zaobstarať celkom 42 článkových elektrobusov, ktoré do mesta dodá čínska spoločnosť BYD. Tá zákazku prezentuje ako najväčšiu objednávku na článkové elektrobusy v Európe, v skutočnosti však Európa zaznamenala (konkrétne v Holandsku) i väčšie objemy.
USA:
Na vlne elektromobility sa začínajú pozvoľna voziť také americká mestá. Príkladom je New York, v ktorom by sme napočítali cez 300 autobusových liniek, na ktorých jazdí viac než 5.700 autobusov. Medzi nimi tiež prvé elektrobusy. Okrem sólo elektrobusov, ktorých by sme napočítali v meste aktuálne 10, bol v decembri 2019 predstavený aj prvý kĺbový elektrobus z produkcie spoločnosti New Flyer. Autobus je súčasťou 15kusové dodávky, ktorá bola potvrdená v marci 2019. Kĺbové elektrobusy by mali byť nasadzované na linku M14 vedenou po 14. ulici na Manhattanu. Ide o jednu z najvyťaženejších autobusových liniek v srdci New Yorku, ktorú denne využije okolo 30.000 pasažierov.
Hoci nástup elektrobusov je pomerne pomalý, v rokoch 2020–24 by malo byť zaradených do prevádzky v New Yorku okolo 500 elektrobusov, ktoré budú nasadzované na vybrané linky v rámci celého mesta zloženého z 5 základných obvodov. Zhruba každý 11. autobus v službách MTA by teda mal byť po roku 2024 elektrobus. Na ich nákup (a vybudovanie potrebnej infraštruktúry) hodlá New York vynaložiť cez 1,1 mld. dolárov.
Sektor dopravy pritom vstupuje aj do éry kľúčových zmien. Autá produkujú čoraz menej emisií, aj keď pozitívny vplyv tzv. zelených modelov áut marí stále veľký apetít Američanov po menej ekologických SUV vozidlách, crossoveroch a pickupoch.
Zdroj:
https://www.cs-dopravak.cz/2020-1-16-moskva-se-chce-do-z-2020-zbavit-trolejbus/