História košickej hromadnej dopravy -7. časť

2004

O pravidelnú obnovu vozidlového parku sa postaralo 8 autobusov Solaris Urbino 15, dva kusy autobusov Urbino 12 a jedna Karosa B952E. Pokračovali aj generálne opravy autobusov Karosa B741 a B732, a v tomto roku boli dodané aj posledné plynofikované Karosy B732. Koncom roka DPMK zakúpil zájazdové autobusy Isuzu a MAN, po tom, čo bola vyradená, resp. odpredaná posledná zájazdová Karosa LC735. V premávke s cestujúcimi skončili autobusy typu Karosa C734, posledné štyri autobusy tohto typu premávali už len ako dielenské vozidlá a rovnako aj posledné modré Ikarusy 280.10. Vyradený bol aj jediný TAM BUS

2005

Zmeny vo vozidlovom parku  neboli tak výrazné ako po minulé roky. Na jar bol do prevádzky zaradený prototypový Solaris Urbino 15 s pohonom na zemný plyn. Z generálnej opravy sa vrátila posledná Karosa B741, a tým sa ukončilo obdobie generálnych opráv autobusov Karosa rady 7xx, ktorých bolo v priebehu posledných troch rokov zgenerálkovaných dohromady 26. V septembri bol na linke 13 testovaný autobus SOR BN12, v novembri na linkách 12 a 32 plynový autobus Mercedes-Benz Citaro. Koncom roka po dlhom čase dorazili aj nové kĺbové autobusy typu Solaris Urbino 18, do premávky boli zaradené až v nasledujúcom roku.

2008

Začiatkom roka boli nové autobusy značky Tedom, rovnako ako koncom predošlého roka, postupne zaraďované do premávky. Pretrvávajúcim problémom bol naďalej nedostatok autobusov, najmä kĺbových, a zvyšujúci sa nedostatok vodičov autobusov a trolejbusov. Dopytové otváranie dverí bolo vo februári zavedené aj na autobusoch.

2009

Začiatok roka priniesol zmenu tarify. Okrem zmeny cien lístkov v súvislosti s prechodom na euro priniesol aj zrušenie pásma TZR. Korunové lístky ostali v platnosti až do konca marca. Zmena meny spôsobovala problémy najmä novým automatom na cestovné lístky, istý čas aj majiteľom elektronických peňaženiek.

19.1. došlo na sídlisku Nad Jazerom v Košiciach k vážnej dopravnej nehode súpravy T6A5 a Avie. Vozeň #618 bol po tejto nehode vyradený.

2011

Z dôvodu výstavby Auparku boli na Námestí osloboditeľov počas roka viackrát presúvané stanovištia zastávok. Začiatkom roka sa zrušilo zachádzanie nočných autobusových liniek na Bottovu ulicu. 3. februára čiastočne ochromil MHD v meste štrajk vodičov, ktorý na pol hodiny zastavil väčšinu spojov v meste. Počas MS v hokeji bola po mnohých rokoch dobudovaná zastávka električiek pri Hornbachu. Pri Steel Aréne boli na čas majstrovstiev sveta vyznačené dočasné električkové, ako aj autobusové zastávky v oboch smeroch priamo pred Steel Arenou. 1. augusta bola zriadená na linke 23 zastávka Faurecia a o mesiac neskôr bola otvorená zastávka Senný trh pre autobusy smerujúce na železničnú stanicu alebo Štefánikovu ulicu. 1. 10. bola v smere do Šace otvorená novovybudovaná zastávka pri OC Optima bez nutnosti zachádzania k OC. Koncom októbra boli otvorené aj ostatné zrekonštruované zastávky v okolí nového obchodného centra Aupark. Na tratiach sa vykonávali len tie najnutnejšie opravy havarijných stavov.

2012

MHD v Košiciach zažila obdobie stagnácie. V tomto roku nepribudlo žiadne nové vozidlo MHD, vyradené bez náhrady však boli štyri autobusy. Azda najviac rozruchu u cestujúcich vyvolal v lete úmysel predstavenstva DPMK zrušiť trolejbusovú prevádzku a autobusy odpredať do súkromných rúk. V priebehu septembra prebehla v meste petícia za zachovanie a rozšírenie trolejbusovej dopravy, ktorá svoj účel splnila. Taktiež sa poslancom mesta nepodarilo zrušiť štvorzastávkový lístok, podarilo sa však odsúhlasiť zvýšenie cien cestovného od roku 2013.

2013

Rok 2013 sa začal zmenou tarify; vzrástli ceny všetkých cestovných lístkov. Prvého januára, počas otváracieho ceremoniálu EHMK (20. januára) a počas Dňa bez áut (22. septembra) sme v meste cestovali zadarmo. V rámci upgrade informačného a tarifného systému boli vozidlám Dopravného podniku vymenené palubné počítače a podnik začal vydávať nový a bezpečnejší typ čipovej karty - mestskú kartu.

2014

Rok  bol charakteristický najmä masovou obnovou vozidlového parku autobusov, nákupom nových električiek a začiatkom rozsiahlej modernizácie električkových tratí. Električková prevádzka v tomto roku oslávila storočnicu.

12. februára DPMK podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou Pragoimex a. s. na dodávku 28 električiek Vario LF2+. Prvá električka bola dodaná 24. júna. Po absolvovaní technicko – bezpečnostných skúšok a po zaškolení vodičov boli 1. decembra prvé električky zaradené na linky MHD. V súvislosti s tým DPMK začiatkom roka vyradil 9 električiek, ktoré boli odstavené už od roku 2004. Po zaradení nových električiek bolo v decembri z prevádzky dočasne odstavených aj ďalších približne 16 električiek typu T3. Tieto električky zatiaľ neboli vyradené, na odstavnú koľaj boli presunuté z dôvodu prebytočnosti počas prebiehajúcej výluky, a najmä preto, aby vo výpravnej hale uvoľnili miesto novým električkám.

V roku 2014 bolo vyradených ďalších 7 trolejbusov, čím ich vo vozidlovom parku ostalo už len 18. Nové trolejbusy ani tento rok zakúpené neboli, chýbajúce trolejbusy boli na linkách dočasne nahradené autobusmi. Prvé verejné obstarávanie na 4 nové kĺbové trolejbusy cez eurofondy bolo vyhlásené v júni 2014 a bolo zrušené z dôvodu neschválenia žiadosti o nenávratný príspevok ministerstvom životného prostredia. Druhé verejné obstarávanie na 3 nové trolejbusy bolo vyhlásené v septembri, a v decembri bolo zrušené z dôvodu, že sa do súťaže prihlásil iba jeden uchádzač. Nový trolejbus tak nepribudol žiaden.

V roku 2014 sa pôvodne mali realizovať veľké opravy električkových tratí za eurofondy, konkrétne projekt Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) a projekt modernizácie električkových tratí (MET). Stavebná časť projektu IKD sa začala realizovať s meškaním a mnohými komplikáciami, v rámci projektu MET nastal problém už počas súťaže na zhotovenie dokumentácie. Počas roka sa preto rozbehli nové verejné obstarávania na opravy obratísk a stavieb priamo nadväzujúcich na projekt IKD, ako náhrada za zrušený pôvodný projekt MET. Začali sa aj verejné obstarávania na projektovú dokumentáciu niektorých ďalších úsekov koľajových tratí a celkovej modernizácie depa na Bardejovskej.

V roku 2014 skončila platnosť všetkých starých čipových kariet vydaných DPMK. Dopravný podnik vydával už len Mestskú kartu. 21. a 22. septembra v rámci Dňa bez áut mohli všetci cestovať MHD bezplatne.

2015

Začiatok roka 2015 sa niesol v znamení rekonštrukcií električkových tratí, ale aj konca trolejbusov.

 

30.1. bola utlmená trolejbusová doprava v meste. Začala 2. etapa rekonštrukcií električkových tratí pod názvom Modernizácia električkových uzlov (MEU), v rámci ktorej sa opravili tieto úseky:

  • Ulica Československej armády spolu s križovatkou ulíc Československej armády a Zimná
  • obratisko Amfiteáter
  • obratisko Havlíčkova
  • Bardejovská ulica s križovatkou ulíc Bardejovská a Trieda SNP

 

Električky sa po rekonštrukciách vrátili do svojich pôvodných trás až 20. decembra 2015 ukončením projektu IKD. Aj napriek neskoršiemu začiatku prác bol projekt MEU ukončený už 13. decembra.

2016

Začiatkom roka 2016 vyšla z električkových dielní brúsiaca električka Tatra ČKD T3SU #112 po generálnej oprave.

V rámci tretej etapy (MET1) sa v rokoch 2016 – 2018 zrekonštruovali úseky v širšom centre Košíc:

  • Štúrova a Moldavská (od Krajského súdu po kruhovú križovatku)
  • Kruhový objazd (kruhové križovanie Moldavská, Trieda SNP, Alejová do štyroch smerov)
  • Trieda SNP
  • Zimná a Boženy Němcovej
  • obratisko Botanická záhrada
  • Komenského ulica
  • VSS, križovatka

V septembri začal DPMK riešiť nedostatok vodičov autobusu kampaňou na nábor nových. Ponúkal pritom rozšírenie vodičského oprávnenia zo skupiny C na D. Zároveň ponúkal aj finančnú odmenu 1500 eur za odpracovaných 5 rokov.

2018

Od ukončenia premávky trolejbusov sa 27. januára konala prvá jazda trolejbusu, o ktorej bola verejnosť informovaná. Išlo o skúšku trolejového vedenia po jeho výmene na moste pri Pošte 22.

3. februára bola električková doprava vylúčená z úseku Krajský súd – SOŠ Automobilová. Autobusy jazdili odklonom cez Toryskú a Idanskú ulicu.

7. apríla bol uzavretý kruhový objazd na Moldavskej ceste. Električkové linky R3 R4 a R7 premávali cez Vozovňu Bardejovská, ostatné železiarenské linky boli nahradené autobusmi. Linky 6 a 9 končili na zastávke DPMK.  

Od 22. apríla do 16. septembra premávali historické linky H1 a H2 v podaní autobusov občianskeho združenia Veteran Bus Diamant.  

5. októbra bola obnovená premávka električiek na Štúrovej a Moldavskej ulici. Kruhový objazd na Moldavskej ceste sa stal kruhovým aj pre električky, zároveň za každým výjazdom vznikla zastávka.

V novembri bola zahájená rekonštrukcia 29 vybraných zastávok. Projekt je financovaný z Integrovaného regionálneho Operačného programu (IROP).

Dopravný podnik mesta Košice evidoval 110 vozidiel (z toho 98 prevádzkových). Priemerný vek vozidiel bol 15,6 roka a podiel nízkopodlažných vozidiel 56,1% (55 vozidiel).

2019

Od januára do júla prebiehal projekt Modernizácie autobusových zastávok. 29 vybraných zastávok získalo nový prístrešok, povrch zastávky a informačný displej.

Návrat trolejbusov naplánovalo nové vedenie mesta na 10. marec 2019. Bol spustený projekt Dobrého trolejbusu, ktorý mal verejnosť informovať o dobrovoľníckych činnostiach v roku 2019, počas ktorého boli Košice Európskym hlavným mestom dobrovoľníctva. Pre tento účel sa opätovne zaradil do premávky trolejbus #2003. Jazdil každú nedeľu od 14:00 do 18:00. Snaha o obnovenie zbytkov trolejbusovej trakcie týmto ale nekončila. Začiatkom júna bola opätovne zaradená do premávky aj Škoda 15Tr 10/7 #1001.

Pre nadšencov trolejbusovej dopravy si pripravil časopis Československý dopravák podujatie Košický trolejbusový deň. Počas tohto dňa bol najmä predstavený Československý trolejbus- Škoda 15 Tr 11/7 #1000, ktorá pôvodne jazdila v Chomutove. Okrem toho si mohla verejnosť pozrieť priestory haly trolejbusov, vyradené trolejbusy vo vozovni Bardejovská, alebo sa zviezť ostatnými trolejbusmi, historickými električkami a autobusmi.

Od 10. do 23. mája sa v meste konali Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Tentokrát bola opätovne obnovená každodenná premávka linky 5 v 10 minútovom intervale. Autobusová linka 51 premávala až po OC Cassovia, zriadená bola aj linka X jazdiaca od záchytného parkoviska pri Hypermarkete Tesco ku Steel Aréne. Z dôvodu lepšieho porozumenia boli dočasne premenované zastávky v okolí Steel Arény. Zastávka Zimný štadión dostala názov Jánošikova, Krajský súd bol po novom Steel Aréna. Po majstrovstvách boli zastávky premenované naspäť.

 

 

Použitá literatúra a pramene

 

1. Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 - 2004, vlastným nákladom, 2004, ISBN 80-239-3979-3

2. Tatranský, A.: 90 rokov električiek 1913 - 2003, agentúra JeS, 2003, ISBN 80-88900-14-X

3. fondy Archívu mesta Košice

4. Kolektív autorov: 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach: (história a súčasnosť), Východoslovenské vydavateľstvo, 1991, ISBN 80-234-0066-5

5. Archív a materiály DPMK a. s.