V júli 1980 bola trasa linky 29 (Kavečany – Štadión Lokomotívy) predĺžená od Štadióna Lokomotívy až k mostu v Ťahanovciach. V novembri toho istého roka sa trasa linky 30 zmenila na Nám. osloboditeľov – Sečovská cesta – Lingov – Tr. arm. gen. L. Svobodu – Duklianskych hrdinov (Hlinkova) – Národná trieda – Gottwaldova (Štefánikova) – Železničná stanica a späť.
V období 7. 4. – 15. 6. 1986 sa z dôvodu výstavby električkovej trate uzatvorila Kuzmányho ulica, čo spôsobilo presmerovanie liniek 17 a 53 cez Vojenskú, Kuzmányho, Hviezdoslavovu, Moyzesovu ulicu a Ul. J. Bačíka (resp. v opačnom smere cez Hviezdoslavovu, Kuzmányho a Vojenskú ulicu). 12. mája prebehla rekonštrukcia Hviezdoslavovej ulice a stavba napojenia trate na Kuzmányho ul. na súčasnú trať, čo spôsobilo presmerovanie linky 6 na Ul. B. Němcovej, linky R3 cez Leninovu a Nám. osloboditeľov a liniek 12, 13, 15, 17, 19, 53, 55 a 101.
V prvý decembrový deň roku 1987 začala MHD obsluhovať aj najmladšie košické sídlisko - Sídlisko Ťahanovce. Bola naň presmerovaná linka 11, ktorej trasa bola Luník IX – Jedlíkova – Bardejovská – Tr. SNP – Moldavská cesta – Nám. osloboditeľov – Palackého – Prešovská cesta – Rampová – Severné nábrežie – Ul. Duklianskych hrdinov – Tr. solidarity (Americká trieda) – Ťahanovce, sídlisko 2. Na sídlisku boli zriadené dve zastávky – zastávka Ťahanovce, sídlisko 1 sa nachádzala tesne za úrovňou križovatky Triedy solidarity (Americká trieda) a Triedy priateľstva (Ázijská trieda), zastávka Ťahanovce, sídlisko 2 tesne pred križovatkou s Triedou družby (Európska trieda). Spoje teda premávali len po súčasnej Americkej triede a obsluhovali v tom čase dokončené bloky na Americkej triede a Budapeštianskej ulici.
Rok 1989 priniesol ešte viac noviniek. Už 4. februára 1989 bola otvorená doeraz najnovšia električková trať na Alejovej ulici. Vznikli nové linky 3 (Žel. stanica – Nám. osloboditeľov – Tr. Sovietskej armády – Nižné Kapustníky – OD Bajkal), 8 (Amfiteáter – Tr. SNP – Alejová – Barca), 9 (Štadión Lokomotívy – Nám. Maratónu mieru – Amfiteáter – Tr. SNP – Alejová – Nižné Kapustníky – Tr. víťazstva – OD Bajkal) a R8 (Barca – Alejová – Luník VIII – VA VSŽ), linka 5 bola skrátená o úsek Štadión Lokomotívy – Amfiteáter, linka R5 bola skrátená len po Hotel Strojár a linka R2 bola presmerovaná na túto novú trať.
Hneď o 2 dni neskôr boli vykonané zmeny aj na autobusových linkách:
- vznikla nová linka 10 (Ťahanovce, sídlisko – Tr. solidarity (Americká trieda) – Duklianskych hrdinov (Hlinkova) – Národná tr. – Dom kultúry VSŽ – Gottwaldova (Štefánikova) – Jantárová – Rastislavova – ZŤS – Osloboditeľov – Barca, STS (Podnikateľská))
- linka 16 bola predĺžená o 2 nové zastávky Železníky – Alejová (dnes Železníky, križovatka) a Drevona (Blšák)
- linka 17 bola presmerovaná do novej trasy: Mikovíniho – Popradská – Ondavská – Moyzesova – Nám. Maratónu mieru – Národná tr. – Mier – Ťahanovce, sídl.
- linka 18 bola presmerovaná do novej trasy: Nám. osloboditeľov – Palackého – Sečovská cesta – Lingov – Tr. arm. gen. L. Svobodu – Duklianskych hrdinov – Mier – Solovjevova – Amfiteáter – Tr. SNP – Ipeľská – Tr. KVP – Moskovská trieda
- linka 19 bola presmerovaná do novej trasy: Pekárne a cukrárne – Tr. víťazstva – Južné nábrežie – Palackého – Nám. osloboditeľov – Považská – Ondavská – Ipeľská – Tr. KVP – Luník IX
- linka 27 (Nám. osloboditeľov – Šaca) bola zrušená a linka 24A (Nám. osloboditeľov – Kovoslužba) bola prečíslovaná na linku 27
- linka 30 bola presmerovaná a upravená do novej trasy: Klimkovičova – Lechkého – Tr. KVP – Popradská – Toryská – Nám. osloboditeľov – Palackého – Sečovská cesta – Lingov – Tr. arm. gen. L. Svobodu – Duklianskych hrdinov – Národná tr. – Svätoplukova – Marxova (Masarykova) – Žel. Stanica
- linka 31 bola skrátená a presmerovaná do trasy: Lingov – Tr. arm. gen. L. Svobodu – Prešovská cesta – Južné nábrežie – Nižné Kapustníky – Barca, servis
- linka 32 bola predĺžená a presmerovaná do novej trasy: Lingov – Povstania českého ľudu – Sečovská cesta – Palackého – Žel. stanica – Svätoplukova – Dom kultúry VSŽ – Gorkého – Švermova – VŠT – Amfiteáter – Tr. SNP – Ipeľská – Tr. KVP – Lechkého – Klimkovičova – Moskovská tr. – Myslava, Grunt
- vznikla nová linka 34 (Žel. stanica – Gottwaldova – Nám. Maratónu mieru – Moyzesova – Ondavská – Ipeľská – Tr. KVP – Luník VIII – Bardejovská – Tr. SNP – Alejová – Železníky – Rastislavova – Osloboditeľov – Barca, servis (Socha Jána Pavla II.))
- vznikla nová linka 35 (Klimkovičova – Lechkého (ul. Jána Pavla II.) – Tr. KVP – Ipeľská – Ondavská – Moyzesova – Toryská – Popradská – Luník VIII – Tr. KVP – Moskovská tr.)
- vznikla nová linka 36 (OD Bajkal – Krásna nad Hornádom)
- linka 51 bola presmerovaná k novej konečnej zastávke ČS ZTV (Všešportový areál)
- linka 54 začala premávať po skrátenej trase: Amfiteáter – VS KNV – OD Mier – VVLŠ – Adlerova (Kalinovská) – Fábryho – Konevova – Zupkova – Povstania českého ľudu – Sečovská – Palackého (– Rušňové depo) – Nám . osloboditeľov
- linka 55 začala premávať po skrátenej trase: Svätoplukova – Nám. Maratónu mieru – Amfiteáter – Nová nemocnica – Starozagorská – Bauerova – Dénešova – Drabova – VŠA, Moldavská cesta – Nám. Osloboditeľov
- vznikla nová linka RA s trasou Sídl. Ťahanovce – VSŽ, boli zrušené linky X a RA: Železníky – VSŽ, Nad jazerom – VSŽ a Krásna nad Hornádom – VSŽ
1. júla 1989 sa DP transformoval na štátny podnik pod názvom Dopravný podnik mesta Košíc, š. p.
Od 15.9. linka 34 bola presmerovaná cez Džungľu. Dokončovacie práce na stavbe mimoúrovňovej križovatky v lokalite Tri brody si 17.10. vynútili výluku dopravy na Ul. Duklianskych hrdinov (Hlinkova) v smere k zastávke Mier od križovatky s Prešovskou cestou po križovatku so Severným nábrežím. V opačnom smere bol prejazd umožnený. Zároveň sa vykonala 3. etapa zmien linkového vedenia:
- linky 10 a 11 boli presmerované v smere zo sídl. Ťahanovce cez zastávky VVLŠ a Plťová
- po skrátení linky 12 po Barca – STS, vznikla okružná linka 37 (Šebastovce – Osloboditeľov – Gavlovičova – Abovská – Barčianska – Alejová – Pri ZŤS – Tr. Sovietskej armády – Osloboditeľov – Šebastovce)
Od 30.10. linka 10 znova premávala obojsmerne po Ul. Duklianskych hrdinov. 23.11. vznikla nová okružná linka 35 (Štadión Lokomotívy – VS KNV (Krajský úrad) – OD Mier – Pri hati – Vŕbová (Tesco, Džungľa) – Plťová – VVLŠ – Plťová – Vŕbová – Pri hati – OD Mier – Štadión Lokomotívy (Havlíčkova)). Od 8.12. linka 34 začala premávať po dnešnej Európskej tr. do obratiska Hanojská.
Nežná revolúcia v novembri 1989 spôsobila v nasledujúcich mesiacoch a rokoch mnohé zmeny, nielen v doprave. Nové desaťročie hneď v prvých dňoch (január 1990) prinieslo vznik novej linky 38 (Nám. osloboditeľov – ZŤS – Barca, servis – Valaliky, žel. stanica – Spaľovňa odpadkov) a skrátenie linky 10 (Sídlisko Ťahanovce – Šebastovce) po Barcu, STS. Od 10. januára začala linka 24 (Nám. osloboditeľov – Ťahanovce) opätovne premávať cez mestskú časť Džungľa.
Použitá literatúra
- Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 - 2004, vlastným nákladom, 2004, ISBN 80-239-3979-3
- Tatranský, A.: 90 rokov električiek 1913 - 2003, agentúra JeS, 2003, ISBN 80-88900-14-X
- Kolektív autorov: 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach: (história a súčasnosť), Východoslovenské vydavateľstvo, 1991, ISBN 80-234-0066-5
- Archív a materiály DPMK a. s.