OTVORENÝ LIST PREDSEDOVI VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Obsah
Vážený pán predseda vlády Slovenskej republiky,
dovoľte, aby som Vás ako člen predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice, a. s. touto cestou informoval o problémoch, ktoré spôsobilo zavedenie elektronického mýta mestskej hromadnej doprave v druhom najväčšom meste krajiny, v Košiciach. Dovoľte, aby som využil Vašu vôľu riešiť problém mesta Košice samostatne a Váš záujem informovať sa o situáciu súvisiacu so spoplatnením ciest v meste Košice, ktorú ste deklarovali v televíznej diskusii O päť minút dvanásť, vysielanej v Slovenskej televízii dňa 7. februára 2010.
Zavedenie mýtneho systému od januára tohto roka spoplatnilo na území mesta Košice 11 úsekov, pričom po týchto úsekoch premáva viac než 50% liniek mestskej hromadnej dopravy. Vzhľadom k rozsahu spoplatnených úsekov Dopravný podnik mesta Košice, a. s. musel vybaviť palubnými jednotkami všetkých 203 autobusov, ktoré slúžia na dennú prepravu cestujúcej verejnosti a ďalších 20 technologických vozidiel.
Ani úpravy platné od februára 2010 situáciu v meste Košice neriešia. Ročne vykonajú vozidlá DPMK a. s. po spoplatnených úsekoch viac ako milión kilometrov (1 049 365 km), ročné náklady pre náš dopravný podnik budú činiť 139 566 eur. Nemalé náklady stálo DPMK samotné vybavenie vozidiel OBU jednotkami. Finančné prostriedky bude musieť hradiť Dopravný podnik a Mesto Košice.
Pre porovnanie, v Bratislave je mýtnym systémom spoplatnených 7% liniek a podľa dostupných informácií Dopravný podnik Bratislavy vybavil palubnými jednotkami 30 autobusov, čo vyvoláva pochybnosti o spravodlivosti nastavenia mýtneho systému na území mesta Košice  a na území miest a obcí vôbec.     
Rád by som pripomenul, že v dôvodových správach k vládnemu návrhu príslušného zákona, taktiež k návrhom jeho vykonávacích predpisov, ako aj k návrhom ich noviel bolo Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) a rovnako ostatnými predstaviteľmi vlády opakovane deklarované, že "návrh nemá dopad na rozpočty obcí". Žiaľ, z vyššie uvedeného vyplýva, že deklarované sľuby sa nezhodujú s realitou.
Vážený pán premiér,
medzi úsekmi, za ktoré Dopravný podnik mesta Košice musí platiť, je napríklad cesta R4 po ktorej premáva linka 33, ktorá vozí cestujúcich zo Staničného námestia ku Krematóriu. Ďalším spoplatneným úsekom je smer do mestskej časti Šaca, po ktorom mestská hromadná doprava denne prepraví tisíce zamestnancov smerujúcich za prácou do spoločnosti U. S. Steel, s. r. o., ktorá je najväčším zamestnávateľom východoslovenského regiónu a krajiny vôbec.   
Problematické zavedenie mýta, sa denne prejavuje priamo vo vozidlách DPMK a. s.. Od začiatku roka sme zaznamenali viac než 200 servisných zásahov našich pracovníkov, pričom podľa platnej legislatívy, ak OBU jednotka nefunguje, je vodič vozidla povinný ho na najbližšom vhodnom mieste odstaviť. Takéto prípady sme už museli riešiť aj v praxi.
Zároveň by som chcel zdôrazniť, že neoslobodenie vozidiel MHD alebo verejnej pravidelnej autobusovej dopravy od povinnosti platiť mýto, resp. spoplatnenie verejnej osobnej dopravy nie je akceptovateľné a spravodlivé vo vzťahu k ekologizácii cestnej dopravy a preferencii verejnej pred individuálnou osobnou dopravou, čo sú princípy dopravných politík Slovenskej republiky a Európskej únie. Mýto má aj podľa európskych smerníc prioritne zaťažiť ťažkú nákladnú dopravu a prepravu tovaru, nie prepravu osôb vo verejnom záujme.
Z uvedených dôvodov Mesto Košice, zastúpené primátorom mesta Košice Ing. Františkom Knapíkom o vzniknutej situácii a dopadoch zavedenia mýta na mesto Košice, na mestskú hromadnú dopravu a dopravu vôbec, informovalo ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií  Ľubomíra Vážneho a zároveň ho požiadalo, čo najskôr situáciu pomôcť riešiť. Navrhované zmeny by mali spočívať v oslobodení od mýta pre vozidlá MHD alebo verejnej pravidelnej autobusovej dopravy minimálne na území miest a obcí (obdobne ako v prípade platnej výnimky z úhrad za používanie vymedzených úsekov podľa cestného zákona). Taktiež by sa mali prehodnotiť mýtom spoplatnené úseky na území miest so zámerom minimalizovať finančné dopady na rozpočty samospráv. V zmysle zásady nediskriminovať, by mal byť princíp rovnakého prístupu pri vymedzovaní úsekov výberu mýta dôsledne uplatnený v prípade všetkých miest a obcí bez výnimky, t. j. ak na území niektorých miest komunikácie mýtom spoplatnené nie sú, nemali by byť spoplatnené ani na území ostatných miest.
Vážený pán predseda vlády,
dovoľte, aby sme Vás v mene Dopravného podniku mesta Košice, ale aj v mene všetkých Košičanov, ktorí spoplatnenie ciest priamo na území mesta považujú za nespravodlivé,  požiadali o podporu našich požiadaviek a pomoc pri riešení vzniknutej situácie.
Veríme, že mestu Košice a jeho mestskej hromadnej doprave pomôžete vzniknutú situáciu riešiť k spokojnosti všetkých Košičanov, ale aj ostatných cestujúcich, ktorí využívajú košickú mestskú hromadnú dopravu.
S úctou
                    
RNDr. Ing. Michal Tkáč            
člen predstavenstva a generálny riaditeľ