KOŠICE: V ostatných dňoch sa v médiách objavili informácie, že zatiaľ čo ostatné slovenské mestá investujú do trolejbusovej dopravy, v Košiciach ju odsunuli na vedľajšiu koľaj. Porovnávajú však neporovnateľné – v Banskej Bystrici, Žiline aj Prešove sú trolejbusy preferovanou trakciou, okrem nich však MHD zabezpečujú už iba autobusy. Jediným mestom, ktoré – rovnako ako Košice – prevádzkuje tri trakcie, je Bratislava.
Ak sa zameriame iba na trolejbusy, slovenská metropola má 49 km funkčnej trakčnej siete, po ktorej jazdí 17 trolejbusových liniek. Podiel trolejbusov na celkových výkonoch bratislavského Dopravného podniku za rok 2014 dosiahol 13,19 % a prepravili takmer 31 miliónov cestujúcich (údaje za rok 2015 na stránke DPMB zatiaľ zverejnené nie sú). Trolejbusy v Košiciach jazdia na dvoch linkách, ktorých dĺžka je 13,1 km a v roku 2015 predstavoval podiel tejto trakcie na celkových dopravných výkonoch len 0,4% (Výročná správa DPMK za rok 2015, na internetovej stránke a.s. bude zverejnená v najbližších týždňoch) . S takýmito výkonmi a očakávanými nákladmi na prevádzku sú v preferovaných trakciách, ktoré zabezpečujú MHD na poslednom mieste. Jednoznačnou prioritou Košíc je električková doprava.
DPMK už mnohokrát prezentoval záujem o prevádzkovanie trolejbusovej dopravy, ktorý stále trvá. Nemení sa však ani skutočnosť, že ďalší rozvoj trolejbusovej dopravy v Košiciach je možný iba v prípade, ak na nevyhnutné investície budeme môcť čerpať fondy EU. Náklady sa totiž môžu pohybovať v desiatkach miliónov eur.
Trakčné vedenie v Košiciach sa postavilo pred viac ako dvadsiatimi rokmi, od začiatku prevádzky trolejbusov v roku 1993 sa na ňom vykonávali len nutné opravy. Aj keď rekonštrukcia samotného vedenia (vodičov)nie je nutná, k infraštruktúre okrem neho patria aj trakčné stožiare, závesy, deličea trolejbusové výhybky, ktoré sú v zlom technickom stave. Najvyššia suma je potrebná na vybavenie meniarne. Tá je technologicky zastaraná a na jej trvalú prevádzku už neexistujú náhradné diely. DPMK momentálne vlastní 18 trolejbusov, ktorých priemerný vek je viac ako 19,5 roka. Keďže našim cieľom je predovšetkým bezpečná preprava cestujúcich, nahrádzame trolejbusy novými, komfortnými autobusmi a rovnako ekologickými elektrobusmi.
Mesto Košice a DPMK v nedávnej minulosti spracovali dva strategické dokumenty v spolupráci s agentúrou európskej komisie JASPERS z viedenskej pobočky. Následne po ich odsúhlasení ich schválila samotná Európska komisia. Jednalo sa o štúdiu realizovateľnosti projektu „Obnova vozového parku električiek Košice/Modernizácia električkových tratí v meste Košice“ a „Stratégiu rozvoja dopravya dopravných staviebmesta Košice“. Z týchto dvoch platných dokumentov je jasné, že ekonomicky najmenej výhodnou trakciou MHD v Košiciach sú trolejbusy.
Autori Stratégie dopravy v kapitole Linkové vedenie MHD konštatujú morálne aj fyzicky zastaraný vozidlový park, ktorý neumožňuje prevádzkovať trolejbusy v potrebnej kvalite, modernizáciu podľa nich potrebujú meniarne aj trolejová sieť. Zároveň zhodnotili, že DPMK má dostatok vozidiel na dočasné nahradenie trolejbusovej premávky autobusmi, kým sa nezačne s obnovou infraštruktúry a rozširovaním prevádzky tejto trakcie.
V kapitole Mestská hromadná doprava autori Stratégie odporúčajú trolejbusovú dopravu pre nevhodný stav infraštruktúry a vozidiel pozastaviť a na linkách 71 a 72 zaviesť autobusovú dopravu. Nosnú funkciu odporúčali ponechať pre vysokú vyťaženosť a atraktivitu, obsluhu centrálnej časti mesto z Štefánikovej ulice a možnosť skorého návratu trolejbusov. Autori konštatujú, že bude potrebné zabezpečiť nutné rekonštrukcie infraštruktúry, nákupy vozidiel a v ďalších rokoch pripraviť rozšírenie trolejbusovej alebo efektívnej elektrobusovej dopravy na linky 10, 15 a 20.
V rámci opatrení cieľa Vyššia efektivita a udržateľnosť hromadnej dopravy autori Stratégie odporúčajú rozbehnúť prípravu nového konceptu dopravných prostriedkov s minimalizovaným vplyvom na životné prostredie – teda duobusov, elektrobusov a trolejbusov - tak, aby mohli byť v prevádzke namiesto trolejbusov skoro po roku 2010.
Dlhodobé projekty však s obnovou trolejbusovej dopravy rátajú. Jedným z nich je navrhovaný projekt H18: Obnova ekologickej formy nekoľajovej hromadnej dopravy (trolejbusy, duobusy, elektrobusy s nabíjaním (projekt najneskôr do roku 2020 a realizácia najneskôr do roku 2030), kombinácia trolejbusovej a elektrobusovej technológie s využitím existujúcich tratí a ich rozvojom.
Odporúčaný projekt H19 rieši rozšírenie ekologickej formy nekoľajovej hromadnej dopravy pre linku 10 a na Sečovskej ceste pre nabíjanie elektrobusov/trolejbusov na linkách 15 a 20 po roku 2030.
Stratégia odporúča aj projekty v krátkodobom časovom horizonte – jedným z nich je projekt Obnovy a modernizácie trolejbusovej dopravy za pol milióna eur.
Ak by sme to zhrnuli: Stratégia rozvoja dopravy potvrdzuje, že trolejbusová doprava má zostať pozastavená do doby spracovania projektovej dokumentácie, ktorá rozhodnej o jej budúcej podobe a možnom rozvoji. Výsledkom takéhoto projektu môže byť definitívne zrušenie trolejbusovej dopravy, jej obnova v pôvodnej podobe s modernejšími vozidlami a infraštruktúrou a rozšírenie na viac liniek (ak sa nájde zdroj financovania a bude preukázaná efektivita trakcie) alebo náhrada modernejším systémom ekologickej dopravy s využitím nabíjacích vozidiel s nižšími nárokmi na pevnú infraštruktúru. Stratégia rozvoja dopravy čerpaniu eurofondov nebráni, iba ich podmieňuje spracovaním projektu rozvoja ekologickej nekoľajovej dopravy pre mesto Košice.
Keďže podľa Stratégie rozvoja dopravy pre mesto Košice nevyplynula potreba a efektivita rozširovania trolejbusovej dopravy a nákupu nových trolejbusov (dve linky, dĺžka tratí 13,1 km, 0,4 % podiel na celkových prepravných výkonoch DPMK) nebol takýto projekt zaradený do Zoznamu národných projektov pre Operačný program (OP) Integrovaná infraštruktúra pre roky 2014 – 2020. Jeho obsahom sú projekty, ktoré môžu byť v rámci tohto OP realizované.
Mesto Košice stanovilo svoje priority v nasledovnom poradí: električky, autobusy, elektrobusy a trolejbusy. V Zozname národných projektov boli preto pre Dopravný podnik mesta Košice schválené dva projekty: nákup električiek (využitie opcie na nákup 13 ks električiek Vario LF2plus) a modernizácia električkového depa. Pre Mesto Košice je schválený projekt ďalšej modernizácie električkových tratí.
Zoznam národných projektov je zverejnený na stránkach Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (príloha)
Mesto Košice bude pri rozvoji verejnej dopravy postupovať v súlade s určenými prioritami, nosnou trakciou sú električky a doplnkovou autobusy.
V ostatnom programovacom období využili Košice financie z európskych fondov na modernizáciu električkových tratí, rekonštrukciu električkových uzlov a nákup 33 nových električiek. Rekonštrukcia tratí bude od leta pokračovať, v rámci schválených projektov DPMK zmodernizuje električkové depo a využije opciu na nákup ďalších 13 ks nových električiek. Po naplnení dodávky bude po rýchlejších, tichších a bezpečnejších tratiach jazdiť 46 ekologických električiek Vario LF2plus.
Keďže jedným z hlavných cieľov DPMK je ekologizácia mestskej dopravy , okrem električiek zaradzuje do MHD aj elektrobusy a v minulých dňoch do nášho vozového parku pribudli nové vozidlá SOR EBN 11. Chceme pripomenúť, že Košice boli prvým slovenským mestom, ktoré na jeseň 2014 začalo v MHD prevádzkovať tieto vysoko ekologické dopravné prostriedky. Po dodávke nových elektrobusov ich budeme mať dovedna 14 a v mestskej doprave nahradia dieselové autobusy.
Na záver chceme zopakovať:
Stále máme záujem o prevádzkovanie trolejbusovej trakcie , jednoznačnou prioritou je však električková doprava.
Kontakt pre médiá:
PhDr. Michaela Karaffová
Vedúca referátu marketingu, reklamy a Public relations
Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť
Bardejovská 6
043 29 Košice
+421 905 974 785