DPMK v prípade neoznačeného cestovného lístka rozhodne nepochybil. Postup revízora bol správny a cestujúcemu bola pokuta udelená oprávnene.

Obsah

KOŠICE: V uplynulých dňoch sa v regionálnych médiách opätovne riešil prípad údajného pochybenia revízorov DPMK, ktorí mali neoprávnene udeliť pokutu pánovi Jozefovi Šoltésovi. Na pôde DPMK na Bardejovskej ulici v Košiciach sa preto dnes uskutočnilo stretnutie, na ktorom sa zúčastnilo vedenie DPMK, pracovníci prepravnej kontroly, ich priama nadriadená a poslanec mestského zastupiteľstva Miloš Ihnát.  Samotný sťažovateľ Jozef Šoltés sa  na tomto stretnutí zo zdravotných dôvodov nezúčastnil. Cieľom stretnutia bolo preverenie  správnosti postupov  pracovníkov DPMK.

Pán Jozef Šoltés nastúpil 10.januára 2016 do električky a podľa jeho slov si označil cestovný lístok v označovacom zariadení. Označenie lístka si však neskontroloval a pracovníčke prepravnej kontroly tvrdil, že označovacie zariadenie nefunguje a pokutu, ktorú mu udelila, je neoprávnená. Zároveň tvrdil, že revízorka neskontrolovala funkčnosť zariadenia, na ktorom si lístok označil.

Postup pracovníčky prepravnej kontroly DPMK však bol správny. Povinnosťou cestujúceho MHD je po označení cestovného lístka skontrolovať, či skutočne označený bol.  Niekedy  sa stane, že sa snímač zariadenia na označovanie cestovných lístkov zanesie a tlačiareň v takom prípade cestovný lístok neoznačí. Vtedy je povinnosťou cestujúceho si  lístok označiť v najbližšom zariadení znova.

Bez označeného cestovného lístka môže cestujúci cestovať iba v prípade, že vo vozidle nefunguje žiadny z označovačov. Ak by aj bola pravda, že jedno zariadenie nefungovalo, pána Šoltésa to neoprávňovalo cestovať bez označeného cestovného lístka.

Prípad pána Šoltésa DPMK prešetril okamžite po jeho prvej reklamácii zo dňa 10.1.2016 a vo vyjadrení revízora sa uvádza: „Nakoľko cestovný lístok predložený cestujúcim nejavil žiadne označenie, požiadala som ho, aby mi ukázal strojček kde si označoval CL. Po bezchybnom označení kontrolného lístka a predložení cestujúcemu k nahliadnutiu som neoznačený CL neuznala. Túto skutočnosť potvrdil aj podpisom na neoznačenom CL.“

Revízorka preto postupovala správne a cestujúcemu udelila pokutu oprávnene.

Zároveň bola pracovníkmi technického oddelenia RIKOS (Oddelenie údržby riadiaceho, informačného, kontrolného a odbavovacieho systému) prešetrená funkčnosť označovacích zariadení. Výsledkom kontroly bolo, že označovacie zariadenia boli 10.1.2016 plne funkčné. Posledný záznam poruchy v tomto vozidle bol dňa 1.8.2015.

Okrem oprávnenosti udelenej pokuty sťažovateľ Jozef Šoltés tvrdil, že DPMK nereagoval na jeho opakované reklamácie zo dňa 27.1. a 1.2.2016 a že ho vyhrážkami donútil k zaplateniu.

Po predložení listinného dôkazu DPMK aj  poslanec MsZ Miloš Ihnát uznal, že DPMK na reklamáciu pána Jozefa Šoltésa písomne odpovedal 26.1.2016. DPMK jeho sťažnosť neuznal ako oprávnenú a vyzval ho na uhradenie pokuty za cestovanie bez  cestovného lístka. Tú pán Šoltés 9.2.2016 uhradil a 10. 2. 2016 zaslal emailom potvrdenie uskutočnenia bankového prevodu.

Týmto sa mení právny pohľad poslanca Miloša Ihnáta, pretože DPMK postupoval pri šetrení reklamácie správne a prešetrenie sa skončilo konštatovaním, že pokuta bola udelená oprávnene.

Poslanec Msz Miloš Ihnát skonštatoval:

„Jednoznačne som trval na tom, aby mi DPMK preukázal písomnú odpoveď na reklamáciu pána Šoltésa. Týmto sa mení aj právna kvalifikácia z podozrenia, že by zo strany DPMK mohlo dôjsť k bezdôvodnému obohateniu, a to bez titulu na plnenie. Ukázalo sa, že titul na plnenie nastal. Prešetrenie ukázalo správnosť postupu DPMK a mne pri komunikácii s pánom Šoltésom nebola správne uvedená podstatná odpoveď DPMK na jeho reklamáciu, čo aj priznal v telefonickej komunikácii, ktorú počuli všetci zúčastnení.“

Prešetrenie celej udalosti znova potvrdilo, že postup zamestnancov DPMK v tejto veci bol správny a sťažovateľ Jozef Šoltés dostal pokutu  za cestovanie bez platného cestovného lístka oprávnene.

V prípade Jozefa Šoltésa, ak považuje postup DPMK za neoprávnený, môže si svoje nároky uplatňovať v občiansko-právnom konaní na príslušnom súde.

 

Kontakt pre médiá:

PhDr. Michaela Karaffová

Vedúca referátu marketingu, reklamy a Public relations

Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť

Bardejovská 6

043 29 Košice

michaela.karaffova@dpmk.sk

+421 905 974 785