Do vozového parku DPMK pribudlo 9 nových elektrobusov SOR EBN 11

Obsah

KOŠICE: Napriek snahe o znižovanie emisií je hlavnou príčinou znečistenia vzduchu  v mestách doprava. Existuje niekoľko odborných štúdií, ktoré poukazujú na súvislosť medzi narastajúcou premávkou na cestách a zdravotným stavom obyvateľstva. Ukazuje sa, že znečistenie sa podpisuje na vzniku astmy, problémoch s dýchacím systémom, zníženou funkciou pľúc, ale aj na srdcových chorobách alebo predčasných pôrodoch. Doprava je tiež najdôležitejšou príčinou porúch vyvolaných hlukom - poruchy spánku, zvýšený krvný tlak,  vyšší výskyt stresov.

Práve z tohto dôvodu je snahou každého väčšieho mesta zvýšenie podielu MHD na preprave osôb,  a ekologizácia MHD zavádzaním energeticky efektívnych vozidiel. Medzi tie nepochybne patria električky, trolejbusy a elektrobusy. Po investíciách do preferovanej električkovej dopravy – obnove tratí aj uzlov a nákupe nových vozidiel - sa DPMK orientuje na ďalšiu ekologickú vetvu MHD. Svoj vozový park elektrobusov rozšíril o ďalších 9 ks, na linkách košickej MHD ich teda jazdí už 14.

Elektrobus v sebe spája výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusom má spoločnú úspornú prevádzku a šetrnosť k životnému prostrediu pri súčasnej slobode pohybu, ktorú majú autobusy. Oproti naftovým autobusom však má náklady na palivo nižšie asi o 70 percent, jednoduchší je aj  servis. Autobus počas doby svojej životnosti zaťaží životné prostredie takmer 25 tonami emisií, elektrobus mizivou čiastkou.

Elektrobusy aj trolejbusy majú vďaka elektrickej trakcii čistú prevádzku z hľadiska emisií výfukových plynov, napriek tomu sú však stále zdrojom emisií pevných častíc s väčším priemerom, ktoré vznikajú aj odieraním pohyblivých častí vozidla, odieraním pneumatík a vozovky. Oproti električkám však nemajú hluk a vibrácie.

Košice ako prvé a jediné mesto na Slovensku v októbri  2014 uviedli do prevádzky päť kusov nových elektrobusov. Hlavným dôvodom, prečo ich DPMK  kúpil, bola snaha vedenia mesta o rozvoj ekologickej dopravy.

Elektrobus SOR EBN 11 je trojdverový, nízkopodlažný, s dĺžkou 11m 10 cm. Poháňa ho elektromotor TAM 1052 C6B Pragoimex s výkonom 120 kW, pričom dojazd na jedno nabitie má v priemere 150 km.  Vozidlo bolo vyvinuté v spolupráci s Dopravným podnikom Ostrava a firmou Cegelec, ktorá dodala elektrickú výzbroj. Jednou z jeho hlavných výhod je komfort prepravy cestujúcich, v elektrobuse je 29 miest na sedenie, celkovo (aj so státím) je ich 93.

Podľa vodičov, ktorí na nich jazdia, sa ich motory vyznačujú tichým chodom a plynulým zrýchlením. Elektrobus má výborné jazdné vlastnosti a využíva systém rekuperácie energie. V praxi to znamená, že pri „brzdení motorom“ dobíja akumulátory.

Výhody elektrobusov:

  • Nehlučnosť
  • Jednoduchosť údržby (chýba prevodovka, spojka, rozvodovka a s tým spojené problémy, ako chladenie a mazanie. Práve v týchto komponentoch vzniká na vozidlách až 70 percent porúch)
  • Komfort prepravy cestujúcich
  • Z dlhodobého hľadiska môžu elektrobusy v porovnaní s bežnými autobusmi vykazovať nižšie prevádzkové náklady
  • Výhodou je ekologický prínos v envrironmentálne zaťažených oblastiach mesta

Skúsenosti s elektrobusmi v MHD má viacero miest u našich západných susedov  – napr.  Hradec Králové, Plzeň, Praha. Jediné české mesto, kde jazdia pravidelne, už od augusta 2010 – je Ostrava. 

Pozitívne skúsenosti v testovacej premávke zaznamenali v Londýne,  Budapešti, Kodani, Varšave, Gdańsku, Bordeux či Salzburgu. Všade sa potvrdili výborné vlastnosti akumulátorov, bezhlučnosť vozidiel, veľký krútiaci moment elektromotora (pri rozbehu aj do kopcov), spokojnosť šoférov aj pasažierov a nulová produkcia emisií.

 

 

Kontakt pre médiá:

PhDr. Michaela Karaffová

Vedúca referátu marketingu, reklamy a Public relations

Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť

Bardejovská 6

043 29 Košice

michaela.karaffova@dpmk.sk

+421 905 974 785