Označovače sa vypnúť nedajú

Obsah

Zablokované označovače sa príchodom na ďalšiu zastávku automaticky odblokujú. Takže by to musel vodič blokovať každú minútu

Košice. Počas štvrtkového Dňa bez áut bola doprava v Košiciach zadarmo. Rozhodli o tom Magistrát mesta i dopravný podnik. Napriek snahám odvďačiť sa stabilným cestujúcim sa poukazuje na to, ako ľudí prístup DPMK nahneval.  

  Bodkou za košickým týždňom mobility je 22.september, Deň bez áut. Cieľom Celoeurópskeho dňa bez áut, ktorú stanovila Európska komisia, je poukázať na preťaženú dopravnú situáciu v mestách a nevyhnutnosť podpory ekologickej dopravy. Tento deň nestanovuje, že doprava v mestách je zadarmo. Ako odvysielala STV  vo štvrtok v hlavných správach, viac ako dvetisíc európskych miest sa zapojilo do projektu Týždeň mobility. Iba v Košiciach mohli ľudia cestovať s MHD zadarmo, v Bratislave tiež, ale iba s mestskou kartou. ,, Samotnou akciou prišiel podnik o nemalé financie. Máme zlú finančnú situáciu, i napriek tomu, v snahe výjsť v ústrety cestujúcim, sa magistrát rozhodol pre dopravu zadarmo. Podľa slov Korzára a Košického večera DPMK s ľuďmi vybabral, “ reaguje  PR manažérka Michaela Karaffová.  

Vraj sa to nedalo, lebo.....

Ako Košický Korzár uviedol hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová nám na margo sťažností povedala, že označovače lístkov sa vypnúť nedajú. ,, Áno, povedala som to, stojím si za slovom, ale zabudli doplniť aj to B, ktoré som povedala tiež. Vytrhli niečo z kontextu, aby ľudí viac dráždili a opäť vytiahli niečo negatívne, nie pozitívne,“ začala s objasňovaním Karaffová. ,,Označovače sa vo vozidlách vypnúť nedajú, je to fakt. Ak by sme ich vypli, nefungovali by ani linkové elektronické tabule, čas, hlásenie zastávok. Čo je z pohľadu cestujúcich dôležitejšie? Cestujúci by v takom prípade ani nevedeli, na aký spoj majú nastúpiť, nieto že je doprava zadarmo.“ Označovače sú aj v prípade revízorov zablokované na jednu zastávku, potom sa automaticky odblokujú. ,, Keďže systém je takto nastavený, vodič by celý deň nič nerobil, len sa venoval blokovaniu označovačov každú zastávku.“

Ľudí prístup DPMK nahneval

V každom vozidle je plagát o 120 rokoch MHD a 10. ročníka EU týždňa mobility, kde je info, že doprava v meste ( 22.9.) je zadarmo. Na vnútorných elektronických tabuliach už od soboty rotoval text o tom, že v tento deň je preprava zdarma. ,, Vsadili sme na masívnu kampaň, hromadne sme rozposlali tlačovú správu všetkým médiam, ako printovým, tak aj audiovizuálnym, pripravili sme letáky do všetkých prostriedkov MHD, v prostriedkoch na elektronických tabuliach bežal oznam, že je doprava zdarma. Keďže denne vypravíme okolo 250 prostriedkov MHD, čo predstavuje 1800 čítačiek denne, ďalšie náklady spojené s tým, by boli pre podnik nemožné,“  pokračuje Karaffová. ,, Je nám ľúto, že sa k niektorým cestujúcim táto informácia nedostala, ale naša spoločnosť využila všetky možné spôsoby informovania. Vychádzali sme z možností a skúseností,“ uzavrela Karaffová.

 

Čo mohol DPMK urobiť

prelepenie označovačov pred výjazdom vozidiel z vozovne,

Bolo by potrebné prelepiť okolo 1800 označovačov. Finančné náklady s tlačením a lepením. Zo skúsenosti však vieme, že aj oznamy podobného charakteru, vydržia niekedy len niekoľko minút alebo hodín a "ústretoví" cestujúci ich odstránia. Ak by sme prelepili otvor na vloženie lístka, problém by mohol nastať s používateľmi BČK. Prelepiť obidve miesta predstavuje 2700 oznámení.

nalepiť na označovače nálepky s info o cestovaní zadarmo,

Problém ako v prvom prípade. A ako dlho by to vydržalo?

Zákon ukladá, čo na tabuliach musí byť. Ako by sa orientovali, napríklad, mimomestský cestujúci, ktorí by nevedeli ktorým smerom idú?

Centrálne vypnúť všetky označovače, znamená vypnúť aj informačné tabule.

natiahnuť na označovače igelitové vrecúška,

Časová náročnosť, ktorá stojí aj určité finančné náklady, práca + materiál. Aj v tomto prípade môže cestujúci vrecúška odstrániť a je problém.

dať do vozidiel letáky s informáciami o bezplatnom cestovaní,

Informácie o Dni bez áut, doprava zdarma, bola vo všetkých prostriedkoch MHD formou plagátov a taktiež na vnútorných elektronických tabuliach vo vozidlách, ktoré sú nimi vybavené. Kampaň bola oveľa masívnejšia (rádio, web, všetky prostriedky MHD). Na všetky úpravy sú vynaložené ďalšie finančné prostriedky, ktoré DPMK nemá.

vložiť za predné sklá vozidiel papier (ako keď vodiči štrajkovali) s oznamom o cestovaní zadarmo,

Každý laminovaný oznam stojí min. 1€ a veľa cestujúcich jazdi po pamäti, vôbec si takéto oznamy nevšíma, ako to bolo v prípade aj letákov, čo sa potvrdilo.

na zastávkach mohol vodič (keď sa dá) informovať cestujúcich cez reproduktory.

Väčšina vozidiel nie je vybavená takouto možnosťou. Kedy a v akom časovom odstupe by to vyhlasoval, by mohlo generovať ďalšiu nedostatočnú informovanosť.

 

Kontakt pre médiá:

PhDr. Michaela Karaffová

PR manažérka

Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť

Bardejovská 6

043 29 Košice

karaffova@dpmk.sk

+421 905 974 785