V prvý májový deň sa tradične začne sezóna na Košickej detskej železnici. Slávnostné otvorenie za účasti vedenia mesta a ďalších hostí sa uskutoční v nedeľu 1.5.2011 o 9. hodine v Čermeli.
Pripravené sú už všetky historické vozidlá a sprievodné podujatia.
Košická detská železnica bude v roku 2011 premávať každý víkend a všetky voľné dni až do polovice septembra. Okrem toho sa klepot kolies ozve v Čermeľskom údolí aj v niektoré pracovné dni:
20.-24.6., 27.-28.6., 1.7., 4.7., 8.7., 15.7, 22.7., 29.7., 30.-31.8.; 2.9. a 16.9.
Okrem unikátnej trate a malebnej prírody bude aj tento rok najväčšou atrakciou historický parný rušeň Katka, vyrobený v roku 1884. Návštevníkov iste prekvapí aj nový náter motorovej lokomotívy Danka, ktorú po oprave železničiari „odeli“ do farieb mesta.
Novinkou tejto sezóny bude niekoľko netradičných víkendových podujatí, ktoré v spolupráci s mestom Košice usporiada OZ Detská železnica. Občianski aktivisti plánujú napríklad: retro-jazdy, pioniersku sobotu, záchranársky, remeselnícky či turistický víkend.
Hoci železnička premáva v prímestskej rekreačnej zóne, Dopravný podnik mesta Košice aj tento rok zabezpečil cestujúcim a návštevníkom jednoduchú dostupnosť. Na východziu zastávku Detskej železnice „Čermeľ“ sa dá dostať autobusom MHD č. 14., ktorý premáva zo zastávky „Mier“ (prestup z linky 16 a 27 od železničnej stanice) a zo zastávky „Havlíčkova“ (konečná električiek 2, 4, 9). Linka 14 pri odchodoch o 9:27, 11:27, 13:27, 15:27, 17:27 a 18:57 z Mieru prichádza na zastávku „Čermeľ“ 5 minút pred odchodom vláčika a späť odchádza 5 minút po jeho príchode. Každé dve hodiny spoje linky 14 premávajú až k Alpinke.
Sezóna potrvá predbežne do polovice septembra, no uvažuje sa o jej predĺžení do konca septembra, prípadne až do konca októbra.
Košickú detskú železnicu spoločne so Železnicami Slovenskej republiky, a. s., so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. z poverenia Mesta Košice prevádzkuje Dopravný podnik mesta Košice, a. s..
Pôvodne Pionierska železnica bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955 – 1956. Miestnu dráha financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného, po vzore podobných železníc vo vtedajšom ZSSR, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov.
Železničku od vzniku financovali ČSD, po vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 ŽSR. Rozdelenie železníc prinieslo aj deleniu majetku železničky. Prevádzku v súčasnosti plne financuje Mesto Košice.
Na 4 km dlhej trati v súčasnosti premávajú dva rušne: Najstarší prevádzkovaný parný rušeň na Slovensku - U 36.003 Katka a dieslová lokomotíva s mechanickým prenosom výkonu TU 29.2003 Danka. Cestujúcim sú k dispozícii dva výletné a jeden krytý vagón.