Triezvosť medzi mladými je IN aj u nás
Generácia Z má iné priority, zvyknime si na to.
Pozrite sa, padá krivka! Podľa OECD sa vo väčšine západných krajín znížila spotreba alkoholu. Už mileniáni pijú menej ako ich rodičia, ale kam sa hrabú na takzvanú Generáciu Z. To sú mladí ľudia narodení zhruba od roku 1995. Až okolo roku 2010 ich strieda ďalšia generácia, o ktorej budeme určite ešte veľa počuť - Generácia Alfa, teda deti mileniánov, tiež nazývané ako Generácia Y. Mimochodom to bola posledná generácia, ktorá zažila detstvo bez sociálnych sietí.
Generácia Z je typická práve tým, koľko času trávia v online priestore, ktorý pre týchto mladých ľudí vytvára kľúčový životný priestor. Taktiež ale viac rozmýšľajú o svojom zdraví, preferujú kvalitu pred kvantitou a viac im záleží na sociálnej spravodlivosti a ekológii. Títo ľudia raz vystriedajú predchádzajúce generácie v pozícii najväčšej kúpnej sily na svete. Už v roku 2018 odhadla analýza think tanku Millenial Marketing priamu kúpnu silu amerických Gen Z na 143 miliárd dolárov ročne.
Mladí holdujú alkoholu podstatne menej ako ich rodičia.
Podľa spoločnosti Global Web Index, ktorá analyzovala správanie spotrebiteľov u takmer pol milióna mladých ľudí v 45 krajinách, pijú zástupcovia Generácie Z výrazne menej v porovnaní s ich predchodcami. 37% z nich tvrdí, že alkohol nepijú vôbec. U milénianov je to len 21%. Iba 16% konzumuje alkohol aspoň jedenkrát do týždňa, čo je taktiež výrazne menej v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Celkovo ide o generáciu, ktorá viac dbá na svoje zdravie. Oproti priemeru je u nich napríklad o 35% väčšia pravdepodobnosť, že sa budú venovať behaniu a viacej ako jedna tretina si v poslednom mesiaci objednala nejaké zdravé jedlo. Tento trend je viditeľný aj u nás. Napríklad medzinárodná štúdia HBSC sledujúca trendy v oblasti zdravia a životného štýlu dospievajúcich uvádza, že percento pätnásťročných, ktorí priznávajú, že sa v živote najmenej dvakrát opili, u nás za posledných 10 rokov klesol z 29 na 22 percent u dievčat a z 32 na 25 percent u chlapcov.
Mladí Slováci však pijú stále viacej ako ich rovesníci z Nemecka, Francúzska či Španielska. A prečo? Kampaň Suchej únor v roku 2020 v spolupráci s ISIC Česká republika realizoval prieskum medzi 2000 študentmi a mapoval ich motiváciu ku konzumácii alkoholu. Výsledky ukázali napríklad to, že 33% študentov pije aspoň niekoľkokrát ročne na guráž a 25% z nich zaháňa alkoholom osobné problémy. Mladí ľudia majú však alkohol najviac spojený so zmenou v prežívaní a komunikácii. Až 92% sa po alkohole cítia otvorenejší voči iným ľuďom, 86% ľahšie hovoria o svojich pocitoch a 67% má pocit väčšej sexuálnej príťažlivosti, pričom zároveň cítia aj menšie zábrany pri sexuálnych kontaktoch.
Spoznajte nový rozmer triezvosti na stránkach www.suchyfebruar.sk
86% spokojnosť Sušičov a prvýkrát na Slovensku ako Suchý február.
Suchej únor každý rok reaguje pozitívnou výzvou na nelichotivé štatistiky, podľa ktorých sa viac ako 1 000 000 Čechov pohybuje za hranou rizikového pitia. Na Slovensku takéto údaje zatiaľ nemáme, dosť alarmujúce je ale číslo 400 000 závislých od alkoholu, ku ktorým každý rok pribudne ďalších 6000. Z výskumov, ktorý vypracovala agentúra Nielsen Admosphere vyplýva, že sa v minulom roku povedomie o kampani vyšplhalo zo 47 na 58 % naprieč českou populáciou. Účasť potom deklarovalo cez 500 000 dospelých účastníkov, medzi nimi aj mnoho Slovákov.
Kampaň bude tento rok na sociálnych sieťach spájať hashtag #insuchoveritas a registrovaní účastníci sa môžu okrem Suchej knihy opäť tešiť aj na uzavretú česko-slovenskú skupinu na facebooku, kde môžu zdieľať svoje zážitky, podporovať sa a inšpirovať. Knihu dopĺňa 110 originálnych ilustrácií, citátov a kopec interaktívneho obsahu, rovnako ako súťaž o najlepší nealko drink.
Odborné partnerstvo akcii poskytuje Národní ústav duševního zdraví (NUDZ), Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Hlavnými partnermi ročníku 2021 sú Kofola, ktorá na trh uvedie špeciálnu edíciu hnedého moku, ďalej Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV ČR). Kampaň realizuje Suchej únor, z. ú.
Partnerom/podporu/ preventívne osvetovej kampani Suchý február poskytol XY / LOGO